Uforståelige nedskæringer i Danske Bank

123 medarbejderne skal forlade Danske Bank som del af bankens Forward ’28-strategi. Helt uforståeligt i bankens nuværende situation, mener Finansforbundet.

6. feb. 2024

I dag har Danske Bank meddelt, at 123 medarbejdere skal afskediges. Det sker som led i bankens ’Forward 28’-strategi.

"Bankens ansatte har trukket et kæmpe læs for både at skabe resultater og gå konstruktivt ind i de omfattende forandringsprocesser, banken har gennemført de senere år. At der nu skæres 123 kolleger af en i forvejen presset medarbejdergruppe, er svært at forstå for medarbejderne i Danske Bank, som vil virksomheden det bedste og hver dag gør en kæmpe indsats", siger Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank.

Kirsten Ebbe Brich, Formand for Finansforbundet i Danske Bank

Banken begrunder beslutningen i et strategisk mål for bankens omkostningsprocent. Offentliggørelsen kommer fire dage efter Danske Banks 2023-regnskab, der bl.a. viste et rekordoverskud på 21,3 mia. kr., som er bankens største nogensinde. I samme regnskab ender den samlede udlodningsprocent af overskuddet til aktionærerne på 85.

"Forandringer er en del af hverdagen som finansansat, men her er vi i en situation, hvor Danske Bank leverer et rekordoverskud og så fire dage senere reducerer voldsomt i de medarbejdere, der har skabt resultaterne. Det er virkelig svært at se både det rimelige og fornuftige i’’, siger Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet.

Formand Dorrit Brandt, Finansforbundet

Finansforbundet i Danske Bank støtter de berørte medlemmer og hjælper sammen med bl.a. Finansforbundets a-kasse, som er en del af FTFa,  medlemmerne med rådgivning om vilkår og med at komme bedst muligt videre i arbejdslivet.