Menu luk

SDC vil forenkle arbejdsgange: "Det kan vi godt gøre mere simpelt"

Kristina Søndberg står i spidsen for SDC's nye strategi, der skal skabe bedre arbejdsgange gennem lean-principper og enterprise arkitektur. Sådan griber hun det an.

12. jun. 2024
5 min

I begyndelsen af året lagde direktør Torben Finnemann SDC’s nye strategi på bordet.

Blandt flere forskellige justeringer indebærer strategien et helt nyt fokus på at forenkle arbejdsgangene for SDC's ca. 900 ansatte.

I front for den indsats står Kristina Søndberg, der som direktør for Business Excellence skal iværksatte de forandringer, der kan lede til de bedste arbejdsgange muligt.

Overskriften er, at det skal være simplere for SDC's ansatte at gå på arbejde, pointerer hun.

”Ligesom alle andre banker har vi rigtig meget governance og processer. Det kan vi godt gøre mere simpelt, så vores medarbejdere føler, at de leverer værdi og ikke bruger for meget tid på at udfylde templates.”

”Det handler om at få de bedste processer. Den bedste måde at arbejde på,” siger hun.

Lean og enterprise arkitektur

Kristina Søndberg har arbejde med procesoptimering stort set hele hendes karriere hos bl.a. Coloplast, Novo Nordisk og Microsoft.

Fra årsskiftet tiltrådte hun så SDC og den nyoprettede afdeling, der skal øge professionaliseringen gennem bl.a. simplere processer.

Den optimering bliver med udgangspunkt i lean og generel enterprise arkitektur, fortæller hun.

Lean kan have nogle negative associationer til samlebåndsarbejde i form af øget arbejdspres, fokus på kvantitet frem for kvalitet eller rigide tilgange. Men ifølge Kristina Søndberg er det de positive sider i forhold til at få skabt en mere simpel arbejdsproces på tværs af SDC, det handler om.

”Det er et udtryk for, at vi ønsker at blive bedre som virksomhed og for vores kunder. Det er en af grundene til, at vi begynder at dykke ned i lean. Vi kender jo alle sammen godt, at man som medarbejder bare gerne vil gøre godt stykke arbejde, men at det nogle gange kan blive kompliceret af interne processer."

"Det sætter vi fokus på," pointerer hun.

Det handler fx om at få elimineret nogle elementer og instanser knyttet til en sagshåndering, som forhindrer medarbejderen i at gøre et godt og effektivt stykke arbejde.

”Vi skal sikre, at medarbejderne har de bedste rammer til rent faktisk at kunne gøre deres job bedst muligt,” siger Kristina Søndberg.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Der er så mange passionerede mennesker i SDC, som gerne vil gøre en forskel. Det skal de have lov til. De skal ikke bruge deres tid på alt muligt andet.” Kristina Søndberg, områdedirektør for Business Excellence hos SDC.

Ny proces halverer administrationstiden

Et godt eksempel på en proces, der allerede er blevet optimeret, er ifølge Kristina Søndberg onboarding af nye medarbejdere. 

Tidligere kunne det være tidskrævende for en rekrutterende leder at få oprettet medarbejderen i de relevante systemer og få bestilt de nødvendige adgange etc. Det krævede mange ressourcer og risikoen var, at der var en adgang, der blev misset og dermed ikke var klar, når medarbejderen startede.

Det kunne potentielt skabe frustration hos både lederen og den nye medarbejder, der bare gerne ville i gang med at lære sine nye kolleger og arbejdsopgaver at kende – og ikke eksempelvis hænge i en telefon med it-support-afdelingen, forklarer Kristina Søndberg videre. 

I dag har SDC samlet processen ét sted for den rekrutterende leder, så det er blevet dels nemmere, dels mere overskueligt og klart for lederen, hvad der skal bestilles til den pågældende medarbejder og hvornår.

I den manøvre har SDC reduceret den tid, lederen bruger på den administrative onboarding med mere end 50 procent, siger Kristina Søndberg. 

"Der er desuden blevet skabt en kultur omkring løbende forbedringer, så de enkelte afdelinger og medarbejdere selv arbejder videre med at kigge på og implementere nye initiativer, der kan give endnu mere værdi for enten medarbejderne eller vores kunder," forklarer Kristina Søndberg.

Kristina Søndberg vil helst ikke kalde sit arbejde at skære processerne til hos SDC.

Det drejer sig om at gøre dem klarere og mere simple.

”Det handler om at kunne komme hurtigere igennem. At gøre tingene mere simpelt er en overskrift på meget af det, jeg står for. Vi skal have fokus på, at komplicerede processer ikke nødvendigvis gør arbejdet bedre.”  

Det er jo før set, at større forandringsprojekter kan være meget svære at føre igennem. Hvordan vil du gribe det an?

”Det handler om at spise elefanten i mindre bider, og det handler om at involvere både medarbejdere og kunder i processen," svarer hun.

Derfor, fortæller hun videre, er medarbejdere og ledere bredt i SDC blevet involveret og spurgt ind til arbejdsgangene, og hvad de ser som det, Kristina Søndberg omtaler som de største ’hæmmere’.

I første omgang skal de fjernes, pointerer hun. 

Siden hun begyndte for 5 måneder siden, har hun haft over 50 samtaler med kollegaer og kunder for at få skabt overblikket.

”Jeg har hørt, hvad der er godt, hvad der er mindre godt, og hvad der ses som de største barrierer. Der er noget, vi skal gøre mere af, og noget vi skal gøre mindre af. Det har givet et fint billede af, hvad det er for nogle initiativer, vi skal kigge på," siger hun og fortsætter:

”Vi prøver at se på, hvad der er godt for vores medarbejdere og vores kunder. Det glædelige er, at der er fuldstændig samhørighed mellem kundernes og medarbejdernes prioriteter.”

Medarbejderne skal have lov til at gøre en forskel

Kristina Søndberg mener ikke, at det nyvundne fokus på at optimere processerne er et udtryk for, at de tidligere arbejdsgange har været sandet til.

Det handler derimod om, at der med ny strategi er fokus på at blive endnu mere professionaliserede, og den rejse begynder med at være nysgerrig.

”Guldet ligger ofte ude hos vores medarbejdere og kunder. De sidder med en kæmpe indsigt, som jeg ikke har. Men jeg kan gå ind og stille nogle andre typer af spørgsmål, som måske ikke har været stillet før.”

”VI skal ende et sted, hvor medarbejderne føler, at de giver værdi hver dag. Der er så mange passionerede mennesker i SDC, som gerne vil gøre en forskel. Det skal de have lov til. De skal ikke bruge deres tid på alt muligt andet.”

”Det handler om at kunne komme på arbejde og gøre det, man er bedst til," slutter Kristina Søndberg.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

Tjek vores tilbud til dig som it-medlem

Seneste nyt