På deltid mens børnene er små? Kun få benytter særlig mulighed i overenskomsten

Det er ikke mange, der gør brug af en mulighed i overenskomsten for at gå på deltid, mens børnene er små.

29. jan. 2024
Med Finansforbundets overenskomst har man mulighed for at arbejde færre timer om ugen, når man har børn under 12 år. Foto: Claus Fisker

Hente og bringe fra daginstitution, forældremøder, indkøb og bugnende vasketøjsbunker.

Det kan være svært at få logistikken til at gå op derhjemme, mens børnene er små. Men med Finansforbundets overenskomst har man mulighed for at gå på såkaldt børnedeltid i en periode, altså arbejde færre timer om ugen, når man har børn under 12 år.

Det er dog ikke mange, der gør brug af muligheden. Det viser en rundspørge, som Nyhedsbrevet Finans har lavet blandt de store banker.

I Danske Bank havde man i 2023 213 medarbejdere på børnedeltid, mens det i Spar Nord kan tælles på en hånd, hvor mange gange ordningen i alt har været i brug igennem de seneste år.

”Jeg har siddet på posten i 9 år, og i den tid har ordningen været i brug en håndfuld gange,” fortæller HR-supporter i Spar Nord Anette Pedersen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Det handler blandt andet om work-life balance. Vi vil gerne sikre endnu større fleksibilitet for vores medlemmer."
- Inge Sand, formand Finansforbundet i Nykredit

Kredsformand ærgrer sig

Det har ikke været muligt at få tal fra Nordea og Jyske Bank, men blandt de ansatte i Nykredit valgte under 25 i 2023 at gøre brug af ordningen. Det er en lille stigning i forhold til tidligere år.

I Finansforbundet i Nykredit ærgrer kredsformand Inge Sand sig dog over, at flere ikke benytter sig af muligheden.

”Det handler blandt andet om work-life balance. Vi vil gerne sikre endnu større fleksibilitet for vores medlemmer, og med børnedeltid har de mulighed for at arbejde lidt mindre i en periode af deres liv, hvor de har mindre børn. Og det er da ærgerligt at der ikke flere, der benytter sig af muligheden,” siger hun.

Børnedeltid

I virksomheder, der er medlemmer af Finans Danmark Arbejdsgiver, har man som medarbejder typisk ret til at indgå en tidsbestemt aftale om nedsættelse af arbejdstiden, hvis man har børn under 12 år. De konkrete rettigheder kan dog variere fra overenskomst til overenskomst.

Find din overenskomst her.

Ved forhandlingen af den nyeste virksomhedsoverenskomst prioriterede kredsen derfor at lave en aftale med arbejdsgiverne, der sikrer, at pensionsbidraget forbliver det samme, selvom man arbejder færre timer.

Det, håber Inge Sand, kan inspirere endnu flere Nykredit-ansatte til at gøre brug af ordningen, så antallet af medarbejdere på børnedeltid stiger yderligere i 2024.

”Der var vores tanke, at det nok primært er kvinder, der går ned i tid. Så vi har lavet den her aftale for at sikre ligestilling, og for at sikre, at de i hvert fald ikke kommer bagud på deres pensionsindbetaling, selvom de går på deltid,” siger hun.

Skæv kønsfordeling

Også i Spar Nord er der flest kvinder, der gør brug af muligheden for at gå på børnedeltid.

Her tror Anette Pedersen, at der kan ske et skred, efter regeringen med virkning fra 1. august 2022 vedtog, at 11 uger af barslen blev øremærket til faderen.

Det giver færre uger til moderen, og i Spar Nord har man tidligere set, at mange kvindelige ansatte gemte nogle uger af deres barselsorlov for at bruge dem til en ugentlig fridag eller til at gå nogle timer tidligere hver dag. Men med de nye regler for øremærket barsel kan den model nu blive historie.

”Jeg kunne forestille mig, at folk, nu hvor det ikke længere er muligt, bliver mere opmærksomme på muligheden for børnedeltid i vores overenskomst, og at den derfor kommer mere i spil, siger Anette Pedersen, men understreger, at det er en teori, der står for helt egen regning.