Juristens råd om graviditet: Sig det så tidligt som muligt

Der kan være mange spørgsmål, der melder sig, når de to streger dukker frem på graviditetstesten. Hvad med jobbet? Hvornår skal du fortælle det til din chef? Jurist i Finansforbundet Mette Bruun giver her sine bedste råd til kommende forældre.

8. apr. 2024

Du eller din partner er gravid. Tillykke! Men hvor stiller det dig i forhold til dit job? Og hvad hvis du er i fertilitetsbehandling? Finansforbundets jurist Mette Bruun giver sine bedste råd her.

Jo før, jo bedre

Vi bliver ofte spurgt, hvornår man skal sige til sin chef, at man er gravid eller skal være far. Vores svar er altid, at jo før, man siger det, jo bedre.

Som mor er du er først forpligtet til at sige det senest tre måneder, før du går på barsel, men jo før du siger det, jo før der du beskyttet af ligebehandlingsloven.

Det gælder både for kvinder og mænd, men du er altså først beskyttet, når din chef kender til graviditeten.

Det gælder også, hvis du er i en midlertidig stilling, er ansat som vikar eller er i prøveperioden på et nyt job.

Send (også) en mail

Selvom mange måske synes, det er unaturligt at fortælle sin chef, at man venter et barn på mail, så anbefaler vi altså, at man siger det på skrift.

Du kan vælge at indkalde din chef til en samtale, hvor du siger det i person og derefter sende en mail, hvor du takker for en god samtale og bekræfter de lykkelige omstændigheder.

På den måde undgår du, at der opstår tvivl om, hvad du har sagt.

Du kan bede chefen om at holde det for sig selv

Mange venter med at dele nyheden om en graviditet til uge 12 eller 20.

Du kan dog sagtens sige det til din chef tidligere og bede ham eller hende om at holde det for sig selv, til du er klar til at dele det med resten af arbejdspladsen. Din chef har nemlig tavshedspligt.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Prøv at smide den dårlige samvittighed

Vi taler nogle gange med medlemmer, der er så kede af, at de er blevet gravide, fordi de for eksempel lige har sagt ja til en jobsamtale, har underskrevet kontrakt på et nyt job eller lignende.

Der er nu en gang kun et køn, der kan føde børnene, og det er helt naturligt, at når man ansætter nogen i den fødedygtige alder, kan man som arbejdsgiver risikere, at de bliver gravide. De fleste arbejdsgivere i vores sektor siger tillykke og er ordentlige omkring det.

Læg den dårlige samvittighed til side, hvis du kan. Glæd dig i stedet over de gode omstændigheder.

Du er også beskyttet ved fertilitetsbehandling

Ligebehandlingsloven indeholder heldigvis en god beskyttelse af kommende forældre. Du er også beskyttet af loven, når du er i fertilitetsbehandling. Men også her gælder det kun, hvis du har informeret din chef om det. Mange vil også synes det kan være rart, at arbejdspladsen ved det, hvis du nogle dage hænger med hovedet eller har meget fravær, fordi du har tider på klinikken.

"De fleste arbejdsgivere i vores sektor siger tillykke og er ordentlige omkring det."
- Mette Bruun, jurist i Finansforbundet

Du har ret til samme stilling – og samme løn

Hvordan er det nu lige under barselsorloven? Har du ret til den årlige lønforhandling og MUS-samtale sammen med dine kolleger? Svaret her er ja. Du har ret til præcis de samme ting, som hvis du var på arbejde.

Desuden må din arbejdsgiver ikke sænke din løn eller forringe din stilling, mens du er væk. Du har ifølge loven ret til samme stilling eller en tilsvarende, når du kommer tilbage fra orlov.