Hvordan går vi fra startup til reel skalering?

Der er brug for Regeringens iværksætterpakke. Men hvordan skaber vi rammerne for at tage skridtet fra startup til skala? Der er brug for en samlet, national strategi for, hvordan vi for alvor kan udnytte potentialet inden for finansiel teknologi

8. jul. 2024

Af: Steen Lund Olsen, næstformand for Finansforbundet, og Thomas Krogh Jensen, CEO Copenhagen Fintech

Kronik bragt i Børsen d. 4. juli 2024:

Et iværksætterland i verdensklasse. Det er titlen på regeringens på mange måder ambitiøse iværksætterudspil, der blev præsenteret i midten af juni og hurtigt omsat til en egentlig iværksætterpakker med bred opbakning i Folketinget. Her spiller iværksættermiljøer med god grund en fremtrædende rolle, og økosystemet omkring fintech er på mange måde et fremragende eksempel på, hvordan man via samarbejde kan skabe og stimulere vækst og startups.

Men hvordan skaber vi også skaleringsmijøer?  Fundamentet inden for fintech er der. Vi er et samfund med høj grad af digitalisering, innovation og tillid. Vi har en stærk finansiel sektor, et spirende lag af nye aktører i grænselandet mellem tech og finans, og vi har et grundlæggende stærkt uddannelsessystem. Sagen er også, at vi på mange måder er fornuftigt på vej.

Og så alligevel: For skal vi for alvor skabe et skaleringsmiljø i verdensklasse, kræver det en prioritering i en samlet national strategi for at udnytte potentialet for jobskabelse og vækst.

Styrk Danmark som digitalt foregangsland

Konkurrencen inden for tech er både hård og global. Det gælder også i feltet mellem finans og teknologi, flere andre allerede taget skridt til at fremme deres fintech-økosystemer.

VI har også gjort forarbejdet. I løbet af de seneste ti år har vi i Danmark skabt et stærkt og spirende startupmiljø, der siden 2015 er blevet til en branche, der i 2023 tegnede sig for 4300 arbejdspladser, og i samme periode er vokset fra 71 til 350 start-ups. På investeringssiden tegnede fintech sig for 9,5 mia. kr i rekordåret 2021.

En helt ny opgørelse fra det internationalt anerkendte Startup Genome viser, at danske startups i 2023 rejste tredjemest venturekapital per capita blandt de ti førende europæiske økosystemer. Og i Danmark har fintech tegnet sig for 32,4 pct. af de samlede danske ventureinvesteringer er landet.

Vi er med andre ord godt fra start. Men vi skal videre, hvis vi fastholde konkurrencefordel og erobre yderligere terræn. Derfor er det også positivt, at fintech er udpeget som en dansk styrkeposition af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Det giver et væsentligt og helt nødvendig rygstød i det videre arbejde. Den prioritering bør følges af en national strategi

Barriererne for skalering skal ned

For skalering er den helt store udfordring. Det er et helt klart signal fra iværksætterne. Skal vi videre er det nødvendigt, at overvinder barriererne og får udnyttet styrkerne. Det kræver en sænkning af i al fald tre centrale barrierer:

Man finder næppe nogen mere gennemreguleret sektor end den finansielle. Og den danske finansielle sektor er endda mere reguleret end i det øvrige EU. Fintech-virksomhederne har i de indledende faser brug for albuerum til at skabe innovation i et mere fleksibelt reguleringsmiljø, der kan tilpasses de nye forretningsmodeller og teknologier.

Skalering kræver adgang til kapital. Der er er brug for fortsat indsats for at fremme investeringer og adgangen til risikovillig kapital.

For fintech hænger forretning helt tæt sammen med talentudvikling, forskning og innovation. Kompetencegrundlaget er basis for værdiskabelse, og det kræver fokus fra både uddannelsessystemet og på nemmere adgang til de kompetencer, der kan gøre en forskel. Det handler om uddannelse – men det handler også om en mere fleksibel adgang til de kompetencer, vi endnu ikke har uddannet her i landet.

Fællesnævneren og forudsætningen for at overkomme de barrierer er et styrket samarbejde mellem de offentlige og private aktører omkring økosystemet. Og det skal funderes i et samlet, strategisk træk.

Tillid, datasikkerhed og -etik kan blive dansk eksport

Det er i en vis udstrækning samme tilgang til samarbejde og fælles mål, der står bag tilblivelsen af økosystemet i Danmark. Det samarbejde mellem den etablerede sektor, brancheorganisation, fagforening og det offentlige har skabt resultater. Dem bør alle have interesse i at dyrke og skalere. De åbenlyse potentialer for vækst skal udnyttes.

Det handler både om hårde rammebetingelser og konkrete kompetencer, men det handler også om noget andet. Måske har vi i Danmark et helt særligt aktiv, som en enormt hastig teknologisk udvikling faktisk skriger efter. En national strategi kan sikre, at fintech-sektoren bliver spydspids i en dansk satsning på høje standarder for forbrugerbeskyttelse, databeskyttelse, cybersikkerhed og etik.

Det har vi allerede i Danmark – og det kan vi forene med teknologi og kreativitet i verdensklasse. Her ligger et potentiale for en dansk konkurrencefordel og eksportsucces. Og den skal vi tage først skridt med gennem en national strategi.