Flere unge vælger finansstudier - men ikke kvinder

Unge kvinder fravælger finansstudier. Mænd er i overtal på både korte og længere uddannelser, der peger ind i finanssektoren. Der er behov for at skabe en mere ligelig kønsfordeling i rekrutteringsgrundlaget til sektoren, mener Finansforbundet.

26. aug. 2024

Når 25-årige Christina Schmidt i disse dage tager hul på sin uddannelse til finansbachelor i Silkeborg, vil hver tredje af hendes studiekammerater være kvinder og resten mænd – og det kommer ikke spor bag på hende:

”Jeg regnede også med, at der ville være flest mænd på studiet.  Jeg har heller ikke mange veninder, der har overvejet at gå den vej.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Det er der tilsyneladende færre og færre kvinder, der har lyst til.

Selv om der landet over samlet er flere unge, der har mod på at gå i gang med enten en finansbachelor eller en finansøkonon, er andelen af kvinder faldet. De korte finansuddannelser taler dermed tilsyneladende i stigende grad mest til de unge mænd. (Se faktaboks)

Også på de længere, økonomisk rettede kandidatuddannelser på CBS ser man langt flere mænd end kvinder – så det er altså ikke fordi, kvinderne i stedet vælger de længere uddannelser, der kan pege ind i finanssektoren.

Anne Sophie Lassen, CBS.

Kvinder vælger mening

Postdoc Anne Sophie Lassen, der forsker i kønsforskelle på arbejdsmarkedet på CBS, ved ikke, hvad forklaringen er. Men hun ved, at kvinder generelt går meget op i at få et meningsfuldt arbejde.

”Blandt andet viser forskning, at hvis man beder unge vælge mellem to hypotetiske job, vælger kvinder i højere grad de job, der giver dem mest mening – og de er villige til at gå ned i løn for at opnå det. Et mønster, man også kan se på arbejdsmarkedet, hvor kvinder er overrepræsenterede i job, der gør en positiv forskel for samfundet eller andre mennesker.”

Derfor kunne en vej til at skabe større interesse blandt de unge kvinder være at sælge uddannelserne mere på værdier som de medmenneskelige funktioner, social impact og grøn omstilling.

”Uddannelserne bruges i mange forskelligartede job, også den type, der i højere grad taler til unge kvinder. Men det er ikke så meget det, man sælger uddannelserne på i dag,” påpeger hun.

”En del af forklaringen kunne være finanssektorens udvikling i retning væk fra menneskelig kontakt."
- Professor og økonom Hans Henrik Sivertsen, hos VIVE – Det Nationale Forskning- og Analysecenter for Velfærd

Hos VIVE – Det Nationale Forskning- og Analysecenter for Velfærd, gør professor og økonom Hans Henrik Sivertsen opmærksom på, at mange faktorer kan spille ind i den udvikling, de seneste uddannelsestal viser.

”Et gæt på en del af forklaringen kunne være, at finanssektorens udvikling i retning væk fra menneskelig kontakt mod mere digitalisering kan påvirke, selv om det ikke længere er en ny udvikling. Samtidig har mange af de unge, der vælger uddannelse nu, formentlig aldrig været fysisk i en bank. De forestillinger, de har om finanssektoren, afviger nok fra de faktiske vilkår og arbejdsopgaver.”

Hvis det er tilfældet, kan vejen til mere ligelig kønsfordeling på uddannelserne være mere oplysning, foreslår han:

”Nogle fordomme om finanssektoren kan måske afskrække – måske er de også forbundet med kønsspecifikke stereotyper, som man kan gøre op med ved at informere mere om, hvad det faktisk handler om.”

Studerende hverver flere

På CBS arbejder man for at tiltrække flere kvinder til de økonomisk rettede kandidatuddannelser, som også i år har fået langt færre kvindelige ansøgere and mænd over hele linjen. (Se faktaboks)

”Vi har opfordret kvinder på den eksisterende årgang til at sprede budskabet."
- Lektor og centerleder Jeppe Christoffersen, CBS.

En af dem, der er opmærksom på problemstillingen med kønsforskellene blandt de studerende og forsøger at rette den op, er lektor og centerleder Jeppe Christoffersen, der er akademisk koordinator på cand.merc. i Finansiering og Regnskab.

”Vi har opfordret kvinder på den eksisterende årgang til at sprede budskabet til de nuværende bachelorer om, at den her linje bestemt også er for kvinder. Vi sørger fx også for at have kvinder til at stå på vores stande i forbindelse med åbent hus og lignende.”

Om det har virket, tør han ikke sige, men linjen har gennem de senere år set en bedre udvikling, end man har på de øvrige finans-linjer – som måske også opleves som mere hardcore økonomi, vurderer han.

”I år har vi 30 procent kvinder, og vi kan se en opadgående linje igennem de seneste fem år.”

Jeppe Christoffersen tror også, at flere kvinder vælger linjen, fordi der er gode udsigter på jobmarkedet efter uddannelsen:

”Kvinderne vil ikke vælges på grund af deres køn, men jeg tror, det har hjulpet, at de i hvert fald ikke længere føler, at de har dårligere muligheder end mændene.”

Flere initiativer

Finansforbundets formand, Dorrit Brandt, ser også et behov for en mere ligelig kønsbalance.
”Der er for få kvinder på de finansrettede uddannelser, og det skal vi have rettet op på.  At vi ligefrem nogle steder ser en øget skævhed, kræver en indsats på flere fronter," siger hun.

"Det handler også om rollemodeller, og flere kvinder i topledelserne i finanssektoren ville uden tvivl være en fordel – også for søgningen til uddannelserne”.

Hun hæfter sig ved, at der er en bevægelse i gang på række linjer på de lange videregående uddannelser, men peger på at finanssektoren kræver et bredt felt af kompetencer:

"Der er brug for diversitet og mangfoldighed, fordi finans i sidste ende handler om at hjælpe mennesker og virksomheder med at opfylde ønsker og drømme. Det er meningsfuldt og samfundsnyttigt arbejde, og som finansansat er på man rigtig mange måder med til at få hjulene til at løbe rundt”.

Flere mænd søger finansuddannelser

Der er i år en stigning på12 procent flere studerende, der er kommet ind på en finansbachelor.
4 procent flere skal i gang med en uddannelse til finansøkonom, sammenlignet med sidste år.
Alligevel er andelen af kvinder svundet ind.
En tendens, der har gjort sig gældende i en årrække.

Mænd i stærkt overtal på finans-kandidater

Så mange mænd og kvinder er i år optaget på CBS på kandidatuddannelser, der kan pege ind i den finansielle sektor:
Cand.merc. i finansiering og regnskab: 144 kvinder og 379 mænd
MSc EBA in Finance and Investments: 266 kvinder og 813 mænd
MSc EBA in Finance and Strategic Management: 503 kvinder og 874 mænd.
MSc Economics and Finance - Applied Economics and Finance: 342 kvinder og 651 mænd.
MSc Economics and Finance - Advanced Economics and Finance: 95 kvinder og  253 mænd.
Ser man på fordelingen mellem kvinder og mænd på disse studier samlet siden 2020, rokker den sig næsten ikke.
I 2020 var totalt 29 procent kvinder, i 2024 var der 31 procent - og altså stadig under hver tredje studerende.