Menu luk

Tusindvis af it-ansatte skal opkvalificeres hos Danske Bank

Danske Bank øger investeringerne i bankens teknologiske fundament. Langt flere applikationer skal flyttes til cloud, og det kalder på nye kompetencer hos tusindvis af it-ansatte i landets største bank. Her er de fire teknologiske søjler, som CTO Bo Svejstrup vil have fokus på.

28. jun. 2023
5 min

30 procent af Danske Banks arsenal af applikationer vil i fremtiden blive leveret fra public cloud, blandt andet via Amazon Web Services (AWS).

Så ambitiøs er meldingen fra Danske Banks teknologidirektør Bo Svejstrup i et interview med Finansforbundet, hvor han fortæller om den spritnye strategi, Forward '28, set fra hans teknologiorganisation med omkring 1.000 ansatte.

Her fortæller han, at den strategiske overligger i Danske Banks store it-landskab er en accelerering mod den forbrugsafregnede og elastiske og ikke mindst så populære public cloud. Fyldt med nogle af de nyeste og mest avancerede digitale løsninger.

"Vi står i en stærk position. Vi har en platform, som servicerer alle markeder og alle kunder på tværs af vores forretningsenheder. Det er helt unikt i en europæisk kontekst. Nu hæver vi ambitionerne endnu mere og sætter turbo på overgangen til cloud," pointerer han via en Temas-forbindelse fra Danske Banks hovedsæde i det indre København.

"Vi er nødt til at sikre, at vi har de rigtige kompetencer til at kunne løfte cloud-rejsen. Det vil vi i langt overvejende grad sikre ved at uddanne vores nuværende medarbejdere."
- Bo Svejstrup, CTO hos Danske Bank.

Cloud er en helt ny måde at arbejde på

Carsten Egeriis, adm. direktør for Danske Bank, kunne tidligere på måneden præsentere Danske Banks nye monumentale strategi for de næste år. Egenkapitalen skal forrentes yderligere, omkostninger skal holdes i skak, og Danske Bank skal være den førende erhvervsbank i hele Norden.

For at det kan lykkes, hæves investeringerne i digitale platforme og hele teknologifundamentet i Danske Bank markant. Det er blandt andet planen, at de årlige investeringer i kernekompetencer inden for digitale platforme, herunder rådgivning og bæredygtighed, øges fra 3 milliarder kroner til 4 milliarder kroner.

Og i det teknologiske motorrum er det netop overgangen til øget brug af cloud, der kommer til at fylde og kræve øgede investeringer i kompetencer. 

"Det er en signifikant ændring i forhold til, hvor vi er i dag. Det er en helt ny måde at arbejde med teknologi på, og det kommer til at stille nye og anderledes krav til mange af vores ansatte," siger Bo Svejstrup og fortsætter:

"Vi er nødt til at sikre, at vi har de rigtige kompetencer til at kunne løfte cloud-rejsen. Det vil vi i langt overvejende grad sikre ved at uddanne vores nuværende medarbejdere. Vi er allerede i gang med at kigge på, hvordan vi gør det bedst muligt, og hvilke områder og certificeringer inden for cloud, som vi vil have fokus på," siger han.

"Vi har med strategien sat en stærk retning for vores teknologiske rejse. Som teknologimedarbejder bør det ikke være særlig svært at blive motiveret af den rejse." Bo Svejstrup, CTO hos Danske Bank.

Øget fokus på kompetenceudvikling

Danske Banks nye strategi for de kommende år har fået både positive og bekymrende ord med på vejen af kredsformand i Finansforbundet i Dansk Bank, Kirsten Ebbe Brich.

Hun glæder sig først og fremmest over, at der kigges mere ud af forruden end i bakspejlet. Men hun frygter samtidig, at de mange nye investeringer i nye løsninger og teknologi kan betyde, at der skal leveres langt mere fra medarbejderne.

”Jeg oplever, at der er en bekymring for arbejdspresset, men en tilfreds konstatering af, at vi kigger fremad og en positiv forventning til investeringerne i udvikling og digitalisering. Og igen må jeg bare understrege, at opkvalificering og omskoling af medarbejdere er essentiel,” siger hun og fortsætter:

”Der skal gives mere tid og plads til kompetenceudvikling, for får vi ikke medarbejderne med ombord, kommer banken ikke i mål med strategien.”

Læs mere her Kredsformand om Danske Bank-strategi: Jeg er positiv, men også bekymret

Den analyse er Bo Svejstrup helt på linje med. Han ser det som en naturlig forlængelse af strategien, at der gives plads og ressourcer til, at de ansattes kompetencer følger med den teknologiske udvikling, der bliver sat turbo på.

”Transformationen og resultaterne kan kun ske gennem medarbejderne, og det kræver, at vi generelt løfter kompetencerne bredt i organisationen. Det arbejde er allerede sat i gang, og det kommer til at fylde langt mere,” siger han.

"Vi kommer til have fokus på også at modernisere og flytte ting fra mainframe til cloud, som giver mening. Men der vil fortsat være behov for dygtige mainframe-udviklere og -ingeniører."
- Bo Svejstrup, CTO hos Danske Bank.

Fire teknologiske søjler

Ud over hele cloud-området, som blandt andet kommer til at centrerer sig om AWS, der i dag er en strategisk partner for Danske Bank, er tre andre teknologiske søjler rejst med fornyet styrke i banken.

Sammen med cloud skal det fremadrettede fundament navnlig består af en bedre forståelse af og brug af data, åbne API’er og så hele bølgen af kunstig intelligens, som med fornyet styrke skyller ind over stort set alle brancher for tiden.

Det bliver de grundsten, som kommer til at definere, hvad teknologiorganisation især skal fokusere på de kommende år, siger Bo Svejstrup, der omtaler det som en "evolution".

Udviklingen har samtidig indirekte betydet øget oprydning i teknisk gæld. Men mainframe er ikke på vej ud ad døren lige foreløbig, forsikrer Bo Svejstrup.

"Den er en central del af fundamentet, og det forbliver sådan i mange år endnu i forhold til vores transaktionsmotor. Der findes ikke mange platforme, der så godt som mainframe kan håndtere ekstremt store transaktionsvolumener," siger han, inden han fortsætter:

"Vi kommer til have fokus på også at modernisere og flytte ting fra mainframe til cloud, som giver mening. Der vil fortsat være behov for dygtige mainframe-udviklere og -ingeniører."

Et motiverende teknologisk fundament

I dag er Danske Banks mange it- og teknologiske kompetencer fordelt på kontorer i blandt andet Danmark og Litauen, mens Danske Banks store it-organisation i Indien, Danske IT, er blevet solgt til Infosys i forbindelse med en stor strategisk aftale. 

Internt hos Danske Bank bliver fokus nu på at sikre kompetencerne i forhold de teknologiske fokussøjler. Det vil ske både via et rekruttering og kompetenceudvikling, siger Bo Svejstrup. 

"Vi rekrutterer løbende og arbejder hele tiden på at sikre det rigtige mix af kompetencer i organisationen. Der kan blive behov for særlige specialister, i takt med at vores opgaver udvikler sig," siger han, mens han håber på, at de nuværende ansatte er klar på at fortsætte deres faglige udvikling. 

"Vi har med strategien sat en stærk retning for vores teknologiske rejse. Som teknologimedarbejder bør det ikke være særlig svært at blive motiveret af den rejse. Det er et godt fundament."

Besøg hjemmesiden her

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

IT-ansatte

Seneste nyt