I tvivl? Spørg Finansforbundets chefjurist om medarbejderdata

Finansforbundets chefjurist og advokat Mette Hjøllund Schousboe svarer på 4 ofte stillede spørgsmål om medarbejderdata

14. apr. 2023

”Med GDPR er det slut med fødselsdagslisten på kontoret.”

Nej, det vil normalt være helt i orden at have en liste over folks fødselsdage – Datatilsynet har faktisk selv sådan en liste på intranettet!

Men hvis en kollega ikke ønsker for eksempel sin fødselsdato delt med andre, skal man foretage en ny vurdering, i forhold til om man må dele personens oplysninger.

”Jeg har ret til at få slettet alt, I har på mig!”

Nej, ikke altid – du har for eksempel ikke krav på at få slettet oplysninger, Finansforbundet er forpligtet til at beholde på grund af anden lovgivning. Det er for eksempel oplysninger om bogføring af kontingent, der som udgangspunkt skal opbevares i 5 år.

Det kan også være oplysninger i en sag mellem dig og din arbejdsgiver, som vi skal kunne dokumentere, i op til 5 år efter at sagen er afsluttet.

”I mit arbejde må jeg behandle alle typer af personoplysninger, blot jeg beder om samtykke.”

Nej, selvom du har samtykke til behandling af oplysningerne, skal der fortsat være et sagligt og rimeligt formål med behandlingen, det kan et samtykke ikke ændre på.

Er der for eksempel tale om ”nice to”-oplysninger uden formål i øvrigt, som du ønsker at behandle, er det ikke lovligt at foretage behandling på baggrund af samtykke.

”Min arbejdsgiver må ikke overvåge min færdsel i bil via en GPS.”

Nej, det er ikke altid korrekt. Arbejdsgiver må gerne overvåge kørsel, hvis arbejdsgiver har et sagligt formål med overvågningen.

Et sagligt formål kan for eksempel være at overvåge transport af personer eller varer eller af hensyn til din sikkerhed.

Hvis bilen må anvendes privat, skal det være muligt at slå overvågning fra, når bilen anvendes til privat kørsel.

Mette Hjøllund Schousboe, chefjurist og advokat, Finansforbundet

Sammen om dataetik

I et digitaliseret samfund gemmes flere tusinde dataspor hver eneste dag. Hvordan skaber vi gennemsigtighed omkring, hvilke data der gemmes på arbejdspladsen? Og hvad disse data bruges til? Få viden og inspiration her.