Slut med parløb efter 19 år

Efter 19 års usædvanligt tæt samarbejde skiltes Kent Petersen og Michael Budolfsens professionelle veje, da der i går eftermiddag blev sat punktum for deres karrierer som henholdsvis formand og næstformand i Finansforbundet

28. sep. 2023

Der var stærke, varme ord og brug for både pauser og papirservietter, da makkerparret Kent Petersen og Michael Budolfsen takkede af ved landsmødet i Nyborg i eftermiddag.

De to har arbejdet sammen i næsten tyve år, og det trykkede på alle følelsesknapper af kappe det professionelle bånd. Kent Petersen forlader Finansforbundet, mens Michael Budolfsen fortsætter i Finansforbundets sekretariat som Head of International Affairs.

Møgirriterende

Kent Petersen huskede sit første indtryk af sin næstformand:

”Jeg synes, du var arrogant, bedrevidende og grundlæggende møgirriterende. Allermest havde jeg det sådan, fordi du udfordrede mig. Vi begyndte snart at samarbejde.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Og Kent Petersen skiftede mening:

”Du er et af de mest begavede, følsomme mennesker – du er målrettet, vedholdende, til tider stædig. Du har altid landet gode og stærke resultater. Ingen tvivl om, at du har skabt resultater. Også som præsident for 1,5 millioner bankfolk på europæisk plan.”

Min formand

Det var sværest for Kent Petersen at komme igennem den del af talen, hvor han roste Michael Budolfsens menneskelige kvaliteter som sparringspartner, ven og loyal næstformand.

”Vi har diskuteret hårdt og intenst, du har skubbet og bygget mig op. Du er gavmild med gaver og hjælp og er et bundhæderligt menneske. Du skal vide, jeg er dig evigt taknemmelig for alt, du givet mig og medlemmerne.”

Michael Budolfsen var parat med papirservietter til den afgående formand og fik også brug for nogle stykker selv. Han sagde, at han glædede sig til sit nye job:

”Det er slut med parløbet, men ikke med os to.”
- Michael Budolfsen, tidligere næstformand i Finansforbundet

”Det bliver godt nok underligt ikke længere at arbejde sammen med min formand gennem 19 år. Det er ikke normalt i politik at finde et partnerskab som vores. Fra dag 1 har det været et privilegium. Du har om nogen drevet vores fagforening til et nyt niveau.”

Bjørnekrammer

”Vi har delt glæder og sorger, problemer, usikkerheder og sårbarheder. At dele det i det politiske magtrum er ikke noget, der kommer af sig selv. Og så har vi virkelig haft det sjovt,” sagde Michael Budolfsen, der ikke mindst var berørt, da han omtalte Kent Petersens perioder med stress:

”Du har to gange været ved at betale den højeste pris. To gange.”

De to mænd gav hinanden en ordentlig krammer efter talerne, for som Michael Budolfsen sagde:

”Det er slut med parløbet, men ikke med os to.”