Skal du på Folkemøde? Her kan du møde Finansforbundet

En fiktiv retssag om overvågning på jobbet, et stort netværksarrangement og debat om unges trivsel i arbejdslivet. Her er de arrangementer, du ikke må gå glip af på Folkemødet.

12. jun. 2023
6 min

Med 2800 events på fire dage er der nok at lave, når årets Folkemøde løber af stablen i Allinge på Bornholm.

Og hvis du er på klippeøen, og interesserer dig for den finansielle sektor, giver vi dig her et overblik over de arrangementer, du med fordel kan lægge vejen forbi.

I Finansteltet, som Finansforbundet står bag sammen med Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finans Danmark, kan du blandt andet komme til et stort netværksarrangement med DJ, pølser og øl torsdag aften d. 15. juni fra klokken 19 til 21.30.

Derudover lægger teltet også scene til en lang række debatter, der sætter fokus på den finansielle sektors arbejde og samfundsbidrag. Du kan også se med fra distancen, når Jyske Bank tv livestreamer udvalgte events.

Samtalesalon: Opgør med nutidens arbejdsliv

15. juni, klokken 12:00 - 12:45

Samtalesalon om det ulmende opgør med nutidens arbejdsliv og den omstilling, det kræver i ledelse, i organisationer og i mennesker. Vi er produktet af et arbejdsliv, hvor vores hjerter er adskilt fra vores hjerner, hvor udbrændthed og meningsløshed er udbredt, og hvor et humant arbejdsliv har trange kår. Med samtalesalonen ønsker vi at skabe et rum for samtaler, der udvider vores horisont, som påvirker os og som vi tager med os på arbejdspladsen. Samtaler, der har potentiale til at løfte vores energi og skabe synergi mellem mennesker.

• Hanne Storm Edlefsen, direktør Energiøer
  • Louise Sparf, forfatter og debattør, selvstændig
  • Louise Møller, skribent og rådgiver, selvstændig
  • Helle Ørsted, ledelsesrådgiver, Leadership Agents
  • Christine Brochdorf, tidligere kommunaldirektør Egedal Kommune

Få fremtiden foræret: 4 bud på hvordan 2035 ser ud

15. juni, klokken 13:00 - 13:45

Er du klar til fremtiderne? Bliv klogere på, hvilke fremtider din organisation skal rustes til, når Finansforbundet deler nøgleindsigter fra projektet ”Fremtidsscenarier 2035”, der er udviklet i samarbejde med Instituttet for Fremtidsforskning. Vi drøfter de afgørende bevægelser med faglige eksperter og publikum, og panelet giver deres bud på, hvilke muligheder og udfordringer, der venter i de forskellige scenarier. Desuden er vi er nysgerrige på at høre dine overvejelser og tanker.

• Christine Ravn Lund, forperson DUF
  • Kent Petersen, formand Finansforbundet
  • Morten Rongaard, CEO Reality+
  • Carsten Beck, moderator, Institut for Fremtidsforskning
  • Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør med ansvar for privatkunder Nordea

Læs mere her eller se med via livestream her.

Skal vi ruste os til et arbejdsliv på internettet?

16. juni, klokken 9:00 - 9:45

Virtuelle universer/metaverser, web 3.0, kunstig intelligens og en digital velfærdsstat stiller høje krav til danskernes kompetencer og digitale omstillingsparathed. Men er vi klar til tredje generation af internettet, hvor vi helt eller delvist handler, mødes og arbejder virtuelt, når op mod 900.000 voksne danskere allerede har svært ved at følge med den digitale udvikling som den er i dag. Det er der behov for, at vi tager en åben dialog om.

• Lasse Jonasson, direktør Institut for Fremtidsforskning
  • Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef DI Digital
  • Kent Petersen, formand for Finansforbundet
  • Lucas Honoré, medlem Dataetisk Ungeråd
  • David Guldager, moderator, selvstændig
  • Christian Kromann, Chief Executive Officer, SimCorp

Læs mere her.

”Beklager, vi tager ikke imod kontanter”

16. juni, klokken 11:00 - 11:45

Mange dansker har taget de digitale betalingsløsninger til sig. Med betalingskortet, netbanken og mobilebetalings-apps i hånden, har betalinger aldrig været lettere. Eller har de? Det er ikke alle danskere, der har hænderne over hovedet over de nye smarte digitale betalingsløsninger. Der er grupper af danskere som de socialt og digitalt udsatte, der er afhængige af kontanter for at kunne foretage betalinger og køb. Men de bemandede kontantkasser lukker med den faldende efterspørgsel, og det kontantløse samfund banker på døren. Hvad er konsekvenserne ved et kontantløst samfund, og hvilke løsninger kan vi se fremadrettet? Kan vi gøre noget andet end holde fast i det, vi allerede kender eller læne os blindt op ad udviklingen?

• Steen Lund Olsen, næstformand Finansforbundet
  • Christin Tuxen, Nordic Head Danske Bank
  • Ole Abildgaard Mikkelsen, CEO WeShelter
  • Uffe Rabe Krag, politisk chef Forbrugerrådet Tænk
  • Jan Damsgaard, Professor CBS

Læs mere her eller se med via livestream her.

Snefnug eller superstjerner? Forstå unges trivsel

16. juni, klokken 13:00 - 13:45

Hvordan onboarder vi unge medarbejdere til større trivsel i arbejdslivet? Hvad gør vi, hvis en stor andel af de unge ikke har lyst eller mod på at være ansat på de rammer og vilkår, som gør sig gældende hos virksomhederne i dag? Og hvad gør de unge selv, der kan se frem til rekordmange år på arbejdsmarkedet. Hvis de unge ikke trives til en start, hvordan skulle de så overhovedet kunne overskue at komme op ad den lange bakke, de ser foran sig? Især hvis de har følelsen af at stå alene. Der er ikke én løsning på udfordringerne. De unge er langt mere komplekst sammensat end som så - der er dem, der stortrives, men der er også dem, der bærer rundt på tunge trivselsudfordringer. Men hvad er det for gode løsninger, der kan give forskellige grupper af de unge en god start på arbejdslivet?

• Pernille Steen Pedersen, Ph.d. CBS
  • Michael Budolfsen, næstformand Finansforbundet
  • Camilla Beckmann, HR-chef Nordea
  • Oliver Herlitscheck, stifter Blumen
  • Louise wolf, Moderator, selvstændig

Læs mere her eller se med via livestream her.

Derfor ooorker unge ikke traditionelle fællesskaber

16. juni, klokken 16:15 - 17:00

Unge orker ikke de klassiske fællesskaber. Det er i hvert fald oplevelsen for mange traditionelle organisationer og foreninger, der har udfordringer med at tiltrække og engagere unge. Også i fagbevægelsen har der i mange år været en fortælling om, at de unge ikke gider fællesskabet. Men flere undersøgelser konkluderer, at unge i høj grad orienterer sig mod fællesskaber. Det er blot andre fællesskaber end de traditionelle.

• Lea Korsgaard, ansvarshavende chefredaktør Zetland
  • Michael Budolfsen, næstformand Finansforbundet
  • Emilie Reinholdt, moderator
  • Helena Olsen, studentermedhjælper SAGA
  • Johan Hedegaard Jørgensen, medlem af FU DUF

Læs mere her.

Retten er sat: Fiktiv retssag om overvågning på jobbet

17. juni, klokken 14:00 - 14:45

Vær med til at debattere, hvor grænsen for brug af medarbejderdata på arbejdspladsen går. Kom med helt ind i retssalen om en fiktiv virksomheds indsamling og brug af data om medarbejdere. Den fiktive fagforening, Danske Finansansatte, har lagt sag an mod den fiktive virksomhed, ScanCredit, der automatisk tracker hjemmearbejdende medarbejderes computer hvert 10. minut – blandt andet med det formål at sikre medarbejderne en høj grad af fleksibilitet uden at gå på kompromis med opgaveløsningen. Med i retssalen vil fiktive vidner, dommere og publikum udfolde potentialerne og de problematiske sider ved det nye system.

• Mads Samsing, næstformand HK Danmark
  • Ole Kjeldsen, direktør Microsoft Danmark
  • Casper Klynge, vicedirektør for bl.a. digitalt område Dansk Erhverv, fhv. tech-ambassadør for Danmark
  • Kent Petersen, formand Finansforbundet