Se listen: Her er der størst forskel på mænd og kvinders løn i finanssektoren

Kvinder og mænd tjener langt fra det samme i en række stillinger i finanssektoren. I de værste tilfælde er der tale om lønforskelle på 28 og 24 procent. Tjek lønforskellene fordelt på 44 forskellige stillinger i finans.

3. okt. 2023
2 min

Lønulighed mellem mænd og kvinder er en vedholdende udfordring i det danske samfund - og også i finanssektoren.

Ifølge nye beregninger for 2022 fra Finansforbundet tjener mænd i gennemsnit mere i langt de flest finansfunktioner.

I 38 ud af 44 forskellige jobstillinger uden ledelsesansvar i finanssektoren tjener mænd mere end kvinder. Kun i tre tilfælde er der ligeløn.

I yderligere tre tilfælde tjener kvinder mellem 1-4 procent mere.

I den tunge ende er forskellen i den gennemsnitlige løn mellem kønnene helt oppe på 28 og 24 procent i mændenes favør.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Gå på opdagelse i lønudfordringerne i finanssektoren

I Danmark fik vi en ligelønslov i 1976, der siger, at mænd og kvinder skal have samme løn for samme arbejde eller arbejde af samme værdi.

Men der er stadig kæmpe udfordringer. Her kan du søge eller bladre igennem forskellene i løn inden for 44 forskellige jobfunktioner i finans.

Lønforskellene er beregnet ud fra standardberegnet månedsfortjeneste ekskl. genetillæg.

Kilde: Finansforbundets beregninger af tal fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening

Udbredt problem

Finansforbundet foretog for to år siden en undersøgelse, der viste. at mænd på tværs af finanssektoren i gennemsnit tjente 18,2 procent mere end kvinderne.

Her var 7,7 procent af lønforskellen fortsat uforklaret.

Læs mere: Ny analyse af ulige løn: 7,7 pct forskel kan ikke forklares

Det er ikke kun i finanssektoren, at der stadig kæmpes med at opnå ligeløn.

På tværs af EU tjener kvinder i gennemsnit 13 procent mindre i timen end mænd.

Og i en ny analyse fra VIVE for HK Privat og HK Handel opgøres den samlede lønforskel på det private danske arbejdsmarked til 19,7 procent i mændenes favør. Heraf er 8,1 procent uforklaret, hvilket betyder, at forskellen ikke kan forklares med uddannelsesniveau, arbejdsfunktion eller erhvervserfaring.

Ifølge Steen Lund Olsen er øget gennemsigtighed om løn og konkret fokus på temaet i det daglige i de finansielle virksomheder nøglen til at opnå ligeløn.

Derfor arbejder Finansforbundet på at forpligte virksomhederne til at skabe gennemsigtighed om lønnen, for eksempel gennem synlige opgørelser af kønsopdelte lønstatistikker.