Se listen: Her er årets mest populære it-arrangementer

Finansforbundets it-indsats har slået markant igennem, når man ser på antallet af arrangementer og tilmeldinger. Tjek de tilbud, som allerflest, it-medlemmer har benytter sig af.

13. dec. 2023

"It-medarbejdere er en essentiel del af den finansielle sektor, og det skal de også kunne mærke hos os."

Sådan sagde næstformand hos Finansforbundet Steen Lund Olsen tidligere på året i forbindelse med, at Finansforbundet skruede op for investeringerne i nye tilbud til it-medlemmerne.

I den forbindelse valgte Finansforbundet at opsige samarbejde med Dansk IT. I stedet trak Finansforbundet it-indsatsen in house.

Det var en god beslutning at trække it-indsatsen hjem, siger Steen Lund Olsen i dag.

Det helt rigtige

"De It-ansatte er vigtige kernemedlemmer, og det skal vi naturligvis også prioritere i tilbud og ydelser fra vores eget hus," siger Steen Lund Olsen.

"Nu begynder vi for alvor at se effekterne. Vi kan se, at vores tilbud rammer og skaber synergier på tværs af forbundet."

Steen Lund Olsen håber, at den øgede it-indsats kan være med til at tiltrække endnu flere it-medlemmer til Finansforbundet.

"Finansforbundet er den direkte vej til at blive klogere og indgå i et fællesskab, når man træder ind i sektoren, hvor finans og it jo er helt tæt forbudne.

"Magien opstår, når både it og forretningen er sammen. Det kan vi være med til at sikre," siger Steen Lund Olsen, der tidligere i sin karriere, også selv har været it-medarbejder.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Nu har vi lagt nogle grundlæggende byggeklodser ud, som giver os det rigtige fundament for det videre arbejde." Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

50 arrangementer og kurser

I løbet af året har den nyvundne it-indsats slået markant igennem, når man ser på antallet af arrangementer og tilmeldinger.

Der har været tilslutning til rigtig mange af de tilbud, som har været målrettet it-medlemmerne.

I løbet af året har der cirka været 450 tilmeldte til omkring 50 forskellige arrangementer og kurser, fortæller Lars Bo Nielsen, der er konsulent og ansvarlig for Finansforbundets it-indsats.

"Det er jeg faktisk glædeligt overrasket over," siger Lars Bo Nielsen om de tal.

ChatGPT stjal overskrifterne

Med mange forskellige indfaldsvinkler til det at være it-medarbejder, skal Finansforbundet rumme rigtig mange forskellige behov. Derfor søsatte Finansforbundet tidligere på året en empirisk tilgang til det at udvikle lærings- og medlemstilbud.

Der har bl.a. været afholdt fokusgrupper for at identificere ønsker og behov i forhold til udvikling af nye tilbud til it-medlemmerne. Og knap 2.000 it-medlemmer besvarede en spørgeskemaundersøgelse.

Det har vist sig, at være den helt rigtig tilgang, siger Lars Bo Nielsen.

”Det lange seje træk, hvor vi henter input direkte fra målgruppen, når der er noget, vi vil kvalificere, har været godt givet ud. Når vi gør det datadrevet, er sandsynligheden for at ramme rigtigt også større”, siger Lars Bo Nielsen.

Når han kigger tilbage på året, har der været flere kendetegn for de arrangementer og kurser, som har tiltrukket allerflest it-medlemmerne.

Interessen for ny teknologi skinner tydeligt igennem hos medlemmerne, der fx har været meget optaget af at lære om ChatGPT. Kompetenceudvikling har også været i højsædet med populære kurser som i fx Python, ITIL®4, Azure og SQL.

Endelig har it-medlemmerne også vist stigende interesse for at få indblik i den finansielle sektor, hvor oplæg og interaktiv tur rundt i Legoland, var et af årets højdepunkter.

Her er årets mest populære it-arrangementer

• Python-programmering
  • ChatGPT
  • ITIL4
  • Azure Fundamentals
  • SQL-programmering
  • LEGO-workshop
  • Webinar omkring OKR
  • Webinar omkring Product Leadership

Finansforbundet.

Det kan it-medlemmerne se frem til i 2024

Finansforbundet kommer til at fastholde et højt tempo i forhold til it-indsatsen i 2024.

Målgruppen er enorm vigtig og vil efter alt at dømme blot vokse i størrelse de kommende år, slår Steen Lund Olsen fast.

”Potentialet ift. at forbedre vores produkter, hvervning og kommunikation ift. målgruppen er stadig kæmpestort. Men nu har vi lagt nogle grundlæggende byggeklodser ud, som giver os det rigtige fundament for det videre arbejde," siger han.

Det arbejde er allerede i gang, lover Lars Bo Nielsen, der fortæller, at han der især vil være fokus på at gøre kurserne skalerbare.

Han fortæller, at de kurser, der har været mest efterspørgsel efter, bliver lagt over i Finanskompetencepuljen. Derudover kommer der flere korte arrangementer med fagligt indhold.

Lars Bo Nielsen fortæller, at der er to kurser på vej, der skal forene den finans og it endnu mere i form af finans for dummies og it for dummies, hvilket han forventer sig meget af.

Endelig glæder han sig til Finansforbundets store it-konference, som bliver afholdt 30. april.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

Tjek vores tilbud til dig som it-ansat