Savner du mening og motivation på jobbet? Måske er du fastbrændt

Karriere-eksperter taler i stigende grad om "fastbrændthed". Det handler om at føle sig fanget i et job, man oplever ikke passer til en. Men der er veje ud.

11. sep. 2023
Fastbrændthed er en langvarig kompleks oplevelse af faglig uforløsthed og stagnation i et job, forklarer professor Rie Thomsen. Foto: Petra Kleis

Måske har du mange års rutine og styr på det hele. Alligevel er der noget, der skurrer og nager. Du føler, du sidder fast i det forkerte job, men kan ikke se, hvordan du kommer ud.

Det er en følelse, mange kan nikke genkendende til, og som der er et begreb for: "Fastbrændthed", kalder karriererådgivere og eksperter det.

"Fastbrændthed er både en følelse og en situation. Det er altså ikke noget, der kun bor inde i en selv, men også noget, der ligger i jobbet, i rammerne der er bygget op om det og de forventninger, der er til en," siger Rie Thomsen, landets første professor i karrierevejledning og ansat ved DPU på Aarhus Universitet.

Hun har - sammen med en kollega - forsket i fastbrændthed og analyseret kvalitative interviews med fem life science-akademikere midt i karrieren. Analysen viste, at fastbrændthed er en langvarig kompleks oplevelse af faglig uforløsthed og stagnation i et job. Samtidig er det en situation, hvor man er under indflydelse af ydre vilkår, man ikke selv kan styre.

Undersøgelsen siger ikke noget om hvem og hvor mange, der føler sig fastbrændt. Men den har givet et sprog for en tilstand, som en del på arbejdsmarkedet formentlig går rundt i.

"Vi har klarlagt, hvad dem, der identificerer sig som fastbrændte, oplever. Så nu kan vi begynde at tale mere om det og sætte fokus på det. Der har været ret stor interesse, så det siger måske noget om, at det er en tilstand, mange fagforeninger og særligt karrierevejlederne genkender," siger Rie Thomsen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Utilpas med opgaverne

I hvert fald ringer der en klokke hos Charlotte Lindgren, der er senior-karrierekonsulent i Finansforbundet. I mange af de individuelle sparringssamtaler, hun har med medlemmerne, går det igen, at en del føler, de er kørt fast, mangler gejst og har en stigende følelse af meningsløshed. Men samtidig har de svært ved at bryde ud af tilstanden.

"Jeg kan absolut genkende det. Jeg har indtryk af, at rigtigt mange savner arbejdstrivsel, mangler jobmotivation og overblik over udviklings- og handlemuligheder. De føler ofte også, at jobbet har udviklet sig i en retning, som ikke passer til dem eller det, de egentlig gerne vil."

Pludselig er man måske havnet i en position, hvor man ikke ønsker at være.

"En del af dem, der har siddet flere år i samme type job, er måske vokset ud af jobbet. Det er blevet rutine, og de mangler udfordringer. Eller de føler sig ikke tilpas med de opgaver, de sidder med. Et eksempel er, at man som privatrådgiver i en bank oplever, at ens job er gået hen og blevet mere et salgsjob end et rådgiverjob, og det passer måske ikke med ens personlighed," siger hun.

Følelsen af pludselig at være et sted, man ikke har lyst til at være, går igen i undersøgelsen.

"Der er ikke nødvendigvis en bevidsthed om, hvordan man er havnet der, hvor man er og med de arbejdsopgaver. I en sektor som finanssektoren kan der måske være nogle forventninger til, hvad næste skridt i karrieren bør være. De forventninger kan betyde, at det gør man bare uden at overveje, om det nu også er det, man selv har lyst til," siger Rie Thomsen.

"Det kan måske være svært at få et job med de samme goder, og det kan afholde mange fra at tage springet og gøre noget proaktivt, selvom de er brændt fast."
- Charlotte Lindgren, senior-karrierekonsulent i Finansforbundet

Svært at bryde ud

Charlotte Lindgren har arbejdet i Finansforbundet i ni år og taler dagligt med flere medlemmer. Hun siger, at tryghed altid har været en væsentlig faktor for, at folk bliver i et job, de egentlig er kørt fast i.

"Jeg ved, hvad jeg har. Jeg ved ikke, hvad jeg får, siger hun og peger blandt andet på de gode rammevilkår eller gode kolleger, der kan betyde, at man bliver i et job, man egentlig ikke er glad for."

"Branchen er begunstiget af en god overenskomst. Det er også i spil, når man overvejer at gå nye jobveje. Refleksioner om løn, antal feriedage, kompetenceudviklingsmuligheder, frihed og så videre kan være en del af overvejelserne i forhold til at søge nyt job. Det kan måske være svært at få et job med de samme goder, og det kan afholde mange fra at tage springet og gøre noget proaktivt, selvom de er brændt fast," siger hun.

Karriereforskerne kalder det også “den gyldne lænke af privilegier.”

Det at måtte blive i et job for enhver pris, kan også hænge sammen med andre forhold i livet, siger Rie Thomsen.

"Det handler måske ikke kun om en selv, men også også om den familiære situation og kontekst, man er i. Måske er familiens økonomi sådan, at man er nødt til at blive i en lederstilling, selvom man hellere ville lave noget andet på sin arbejdsplads. Nogle gange skal man spørge sig selv: ‘Hvad bidrager til, at mit arbejdsliv er sådan?’ Man kan måske prioritere anderledes og undersøge om der er ting, man kan ændre på."

"Jeg har indtryk af, at rigtigt mange savner arbejdstrivsel, mangler jobmotivation og overblik over udviklings- og handlemuligheder," siger Charlotte Lindgren, der er senior-karrierekonsulent i Finansforbundet

Hvem er du, og hvad kan du?

Når Charlotte Lindgren rådgiver medlemmer, der virker fastbrændte, forsøger hun at få dem til at tænke grundigt over, hvem de egentlig er, og hvad de godt kan lide.

"Find ud af hvem du er som person? Hvad er det for værdier, du gerne vil have tilgodeset på din arbejdsplads? Hvor vil du gå på kompromis, og hvor vil du ikke? Hvad driver og motiverer dig i arbejdslivet, og hvornår glemmer du alt om tid og sted?"

Samtidig beder hun folk skue ud over selve arbejdet og jobfunktionen og tænke over: ‘hvad kan jeg ellers? Og hvad kan jeg rigtig godt lide?’

"Er du kreativ? Har du sprogøre? Er du god til at organisere eller lede? Måske er der noget, der motiverer dig særligt, så prøv at få det tilgodeset på jobbet."

Karriere er en livsrejse

Netop det at kunne se ud over vores ofte fasttømrede forestillinger om, hvad en karriere er, er vigtigt, hvis vi skal skabe mere trivsel og undgå at folk bliver fastbrændte, siger Rie Thomsen.

"Vores undersøgelse viste, at fastbrændthed i høj grad knytter sig til en traditionel opfattelse af, hvad en karriere er: en opadstigende proces, hvor man gradvist får mere ansvar, og ofte vil der være organisatoriske rammer og forventninger fra arbejdspladsen til, hvad næste naturlige skridt er," siger hun.

Men dermed risikerer man at folk havner i noget, de egentlig ikke trives i.

"De her opfattelser og forventninger er jo med til at gøre det lidt ensporet og lægge valgene et andet sted end hos den, hvis karriere det handler om," siger hun og spørger:

"Hvad nu hvis vi i stedet betragter karriere som en rejse gennem liv, læring og arbejde. Hvad for en rejse er du så på? Og hvordan vil du gerne have det går? Pludselig vil du måske opleve: Hov, jeg kan sætte mig i førersædet, så jeg siger faktisk nej til at blive afdelingsleder, selvom det blev opfattet som det næste naturlige skridt for mig."

(Artiklen fortsætter efter boksen)