Parter står milevidt fra hinanden: Det siger de om sammenbrudte forhandlinger

Overenskomstforhandlingerne i finanssektoren brød i sidste uge sammen. Se hvad Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening har sagt om bruddet.

13. feb. 2023
Kent Petersen, formand for Finansforbundet, og Nicole Offendal, adm. direktør i FA, kunne ikke blive enige ved forhandlingsbordet. Nu skal de mødes i Forligsinstitutionen.

”Jeg har forhandlet overenskomstforhandlinger på vegne af Finansforbundet siden år 2000. Jeg har aldrig oplevet en overenskomstforhandling, hvor vi har været så langt fra hinanden.”

Sådan lød det fra Finansforbundets formand Kent Petersen i et interview med Finanswatch kort efter, overenskomstforhandlingerne med Finanssektorens Arbejdsgiverforening i sidste uge brød sammen.

Det er lønnen, der er den helt store knast i forhandlinger, som har været i gang siden midten af januar.

”Vi er så langt fra hinanden, at det er helt umuligt at blive enige med de meldinger, der er kommet fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening,” sagde Kent Petersen efterfølgende til Børsen.

"Når hele sektoren - undtaget Danske Bank - leverer rekordresultater, så er der en klar forventning fra mine medlemmer, at de også får en andel af det."
- Kent Petersen, formand Finansforbundet

Ansvarlige lønstigninger

Også fra arbejdsgiversiden bliver der peget på lønnen som den helt store forhindring for at lande en aftale.

”Vi ved ikke, om der venter en økonomisk opbremsning rundt om hjørnet. Bremser økonomien op, kan for høje lønstigninger udløse fyringsrunder i sektoren og forringe virksomhedernes konkurrenceevne. Vi er ikke enige om, hvad der er ansvarlige lønstigninger i det nuværende økonomiske miljø,” sagde Nicole Offendal, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), i en pressemeddelelse udsendt kort efter sammenbruddet. Hun har efterfølgende over for flere medier afvist at stille op til interview.

FA-direktørens udmelding kommer oven på en periode, hvor flere banker har præsenteret flotte regnskaber. Det gælder bland andre Spar Nord, der landede det bedste resultat i 198 år, og Nordea, der tjente 31,2 milliarder kroner efter skat sidste år.

Banker lander gode regnskaber: Lige nu får de det bedste fra flere verdener

Bør få andel i rekordregnskaber

Hos Finansforbundet peger Kent Petersen på, at medarbejderne også bør få del i de mange gode regnskaber, som bankerne præsenterer i denne tid.

”Når vi kigger på 2023/24 vil det være min forventning, at vi som minimum skal kunne fastholde værdien af lønnen. Selvfølgelig vil vi også sikre, at medarbejderne får en andel af den værdistigning, de er med til at skabe. Når hele sektoren - undtaget Danske Bank - leverer rekordresultater, så er der en klar forventning fra mine medlemmer, at de også får en andel af det,” lød det fra Kent Petersen i Børsen.

Forhandlerne skal nu mødes i Forligsinstitutionen. Du kan læse mere om den videre proces her.

OK-forhandlinger brudt sammen: Det sker der nu