Ny robot skriver ansøgningen til dit næste finansjob: ”Nu bliver det mere lige for alle at søge job”

Slip for besværet med ansøgninger. Nyt værktøj fra a-kassen FTFa kan baseret på kunstig intelligens lynhurtigt skrive en jobansøgning. Det eneste, den skal bruge, er et cv og et stillingsopslag. Tjek det her.

3. maj 2023

For ansatte i den finansielle sektor, der har haft det samme job i mange år, kan det være en møjsommelig og svær opgave at skrive den gode jobansøgning.

Kernekompetencen er måske netop ikke at skrive et relevant, sjovt og helt unikt stykke motiveret prosa, der får én til 1. samtale.

Men hjælpen er på vej.

A-kassen FTFa har netop lanceret værktøjet Jobmakker, der ved hjælp af kunstig intelligens kan klare en stor del af arbejdet med at skrive en ansøgning.

Mange finansansatte har ikke skrevet en ansøgning i flere år

Alt du skal gøre er kopiere dit cv og et stillingsopslag ind i værktøjet … efter få sekunder har du et forslag til en ansøgning, som du kan arbejde videre med.

Det er en kærkommen hjælp til især ansatte i den finansielle sektor, mener Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen, der også er formand for FTFa, som er Finansforbundets a-kasse.

"Rigtig mange af vores medlemmer, der bliver ledige, har ikke skrevet en ansøgning i rigtig mange år, måske ikke en gang da de fik det seneste job. Mange har et langt ansættelsesforhold bag sig. Derfor kan det være rigtig svært at komme i gang. Hvordan sælger man sig selv bedst på et A4 ark i 2023?" lyder det fra Steen Lund Olsen, der fortsætter:

"Vi ser det som en hjælp til at komme i gang med at få skrevet en ansøgning. Man får et udkast, som man kan bygge videre på."

- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet og formand for FTFa.

Demokratiserer jobansøgninger

FTFa er den første organisation på beskæftigelsesområdet, der er klar med et ansøgningsværktøj baseret på kunstig intelligens. Håbet er, at kan være med til at demokratisere jobansøgning i Danmark.

I en meddelelse i forbindelse med lanceringen af Jobmakker, slår direktør i FTFa Kasper Højvang Kyed fast, at værktøjet er udviklet for at gøre det lettere at være jobsøger.

Han er på linje med Steen Lund Olsen i forhold til, at det skal hjælpe folk, der måske ikke er så erfarne med at skrive jobansøgninger.

"Nu bliver det mere lige for alle at søge job."

"Rigtig mange virksomheder beder i dag ansøgere om at skrive en målrettet ansøgning for at komme i betragtning til jobbet. Men at kunne skrive en god og målrettet ansøgning er svært," mener Kasper Højvang Kyed, der fortsætter:

"Det gør vi nemmere nu – for alle. Jobmakker er på den måde med til at demokratisere jobsøgningen, så ansøgerne fremover ikke risikerer kun at blive bedømt på, om de kan finde ud af at skrive en ansøgning, men måske i stedet i højere grad får chancen for at komme til samtale, og derfor blive bedømt på, hvem de er, og hvad de kan."

Direktør hos FTFa Kasper Højvang KyedKasper Højvang Kyed, direktør hos FTFa.

Anonymisere personoplysninger

Jobmakker er baseret på teknologien GPT-3, optimeret til at skrive jobansøgninger. GPT, eller Generative Pre-trained Transformer 3, som er oversættelsen, er 3. generation af sprogmodellen, der er udviklet af OpenAI. OpenAI står bag den så omtalte chatbot ChatGPT.

Mens man skal passe lidt på med, hvad man skriver ind ind i ChatGPT, er Jobmakker udviklet med ekstra fokus på datasikkerhed.

Skriver man personoplysninger eller følsomme informationer ind i værktøjet, bliver de automatisk anonymiseret.

"Derfor kan du trygt bruge Jobmakker," pointerer Kasper Højvang Kyed.

For nogle kan det måske være en bekymring, om en ansøgning skrevet af kunstig intelligens potentielt vil blive set på som snyd af en arbejdsgiver.

Steen Lund Olsen ser det dog ikke som meget anderledes, end hvis man får ’menneskelig’ hjælp til at skrive en ansøgning.

"Kunstig intelligens skal altid bruges med omtanke. Derfor har det været vigtigt for os at prioritere datasikkerheden i værktøjet, og det kommer vi naturligvis til at holde øje med," siger han, inden han fortsætter:

"Nogen anskuer det måske også som lidt snyd. Jeg ser det ikke som anderledes end, at man trækker på sit netværk. Det er ikke anderledes end, at vi i den analoge verden trækker på en ægtefælle, tidligere kolleger, venner, naboer osv."

Finansforbundet næstformand råder til, at man generelt er kritisk og gennemgår de forslag, man får fra Jobmakker både med hensyn til fakta, men med henblik på at få et peronligt touch med.

Jobmakker er netop gået online i dag onsdag og kan tilgås på jobmakker.dk.

Det er gratis og kan benyttes af alle.