Ny overenskomst på plads for fintech

Arbejdsgiverforeningen for Fintech og Finansforbundet har landet en ny toårig rammeoverenskomst for fintech.

5. sep. 2023

En ny toårig rammeoverenskomst er på plads for dansk fintech.

Det står klart, efter at Arbejdsgiverforeningen for Fintech og Finansforbundet har givet hinanden håndslag og underskrift på en ny aftale.

Hovedpunkterne i aftalen er:

• Aftalen er toårig og løber frem til 30. juni 2025

• De aftalte lønstigninger er 8 procent i perioden, og der kan modregnes i allerede udmøntet lønregulering i aftalens første år. Lønreguleringen fordeles individuelt og gælder for medarbejdere, der tjener maksimalt 72.500 kr. om måneden og har været ansat i mere end seks måneder
  • Forbedrede barselsrettigheder for medarbejdere i LGBTQ+ familier.

Det er Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), der som hovedorganisation på det finansielle arbejdsmarked har varetaget overenskomstforhandlingerne på vegne af Arbejdsgiverforeningen for Fintech.

”Det er en afbalanceret og økonomisk ansvarlig aftale, vi har indgået. En aftale, der peger frem og sikrer rum til de forskelligheder, der er blandt fintech-virksomhederne. Vi er bestemt tilfredse,” siger Katja Brunbjerg Muff, underdirektør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

”Vi er glade for, at det er lykkedes af forny den overenskomst, der jo blev til for to år siden som den første af sin slags for fintech som branche."
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Overenskomsten er en såkaldt rammeoverenskomst. Det betyder, at virksomheder omfattet af overenskomsten skal indgå lokale aftaler inden for de rammer, overenskomsten udstikker. Dermed er der plads til, at lokale forhold kan tilgodeses.

”Vi er glade for, at det er lykkedes af forny den overenskomst, der jo blev til for to år siden som den første af sin slags for fintech som branche. Overenskomsten sikrer fornuftige forhold for medarbejderne, tager hensyn til iværksættermiljøets særlige behov og er vigtig for den videre udvikling af virksomheder og arbejdspladser inden for fintech i Danmark,” siger Kent Petersen, tidligere formand for Finansforbundet.

Den nye rammeoverenskomst træder i kraft 1. oktober i år, hvis Finansforbundets medlemmer, der er ansat indenfor fintech og er stemmeberettigede, stemmer JA til aftalen. Aftalen gælder for virksomheder, der er medlem af Arbejdsgiverforeningen for Fintech, og som har minimum 10 fuldtidsansatte medarbejdere.

(Artiklen fortsætter efter boksen)