Nu sættes kursen: Det skal Finansforbundet de næste 3 år

Hvad får størst betydning for arbejdslivet i sektoren i de kommende år? Og hvad gør Finansforbundet ved det? Delegerede fra hele landet sætter kursen for de kommende tre år ved landsmødet i næste uge.

18. sep. 2023

Relevant og meningsfuldt for medlemmerne.

Det er det højeste ønske og den vigtigste funktion Finansforbundet har. Hvordan det sikres fortsat, skal omkring 200 delegerede fra hele landet debattere, når de samles til landsmødet i Nyborg Strand i næste uge.

Her lægges kursen for de næste tre år.

Der er naturligvis gjort et stort forarbejde op til landsmødet, der også vil byde på skift i formandskabet.

På landsmødet udvikles det politiske fokus og de indsatsområder, der skal prioriteres højest.

I år er der tre overordnede temaer at tage afsæt i: 'Samfund og Arbejdsmarked', 'Teknologi og Arbejdsliv' samt 'Mennesker og Organisering'.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Dorrit Brandt, nuværende formand i Finansforbundet i Nordea, er kandidat til formandsposten i Finansforbundet. Foto: Claus Bech
"Jeg glæder mig rigtig meget til at møde de delegerede på landsmødet og diskutere de mange opgaver, muligheder og udfordringer, der ligger foran os for at varetage vores medlemmers interesser bedst muligt."
- Dorrit Brandt, nuværende formand i Finansforbundet i Nordea, er kandidat til formandsposten i Finansforbundet

Den danske måde under pres

Omkring halvdelen af medarbejderne i den finansielle sektor herhjemme er i dag  ansat i en tværnational virksomhed. Det er en del af baggrunden for det første tema, der skal debatteres, 'Samfund og arbejdsmarked'.

Arbejdsmarked er i stigende grad internationaliseret,  nærmeste kollegaer og chef kan sidde i et andet land. Når dele af virksomheden agerer internationalt eller opgaver outsources til lande uden faglige strukturer,  kommer den danske metode og aftalemodellen under pres.

Arbejdspresset skal ned

De delegerede skal i forbindelse med tema to, 'Teknologi og arbejdsliv'  blandt andet diskutere, hvad Finansforbundet kan gøre for at nedbringe oplevelsen af arbejdspres.

Distancearbejde giver fleksibilitet, mindre transporttid og for nogle en bedre worklife balance. Omvendt kan for meget distancearbejde gøre det sværere at samarbejde og opleve arbejdsfællesskab. Særligt udfordrende kan det være for de unge - hvordan understøttes de i mødet med arbejdslivet?

Hvad får jeg ud af det?

Flere og flere medlemmer forventer at få skræddersyet indhold.  Derfor skal  Finansforbundet kunne svare præcist på, hvad man som enkelt individ får ud af at være medlem - og hvad man selv kan bidrage med.

Det er blandt andet det, der zoomes ind på under tema 3, 'Mennesker og organisering'.

Hvordan kan Finansforbundet og dets medlemmer sammen skabe flere meningsfulde og forpligtende fællesskaber?

Modige tillidsvalgte

De tillidsvalgte skal også drøftes - for hvordan  støttes de, så de kan gøre størst mulig forskel for medlemmerne?

De tillidsvalgte skal have modet og kompetencerne til at tage dialogen med ledelser og HR-afdelinger.  De tillidsvalgte, som formår at gøre sig strategisk relevante og kender forretningen og hverdagen på gulvet, vinder respekt hos såvel ledelse som medarbejdere.

Debatten favner også om de helt store linjer.

Hvordan kan og skal Finansforbundet påvirke og være med til at løse samfundsproblemer? De delegerede skal fx diskutere, hvordan Finansforbundet kan være med til at løse klimaudfordringer og ulighed i samfundet.

Fredsvalg af formandskab

Landsmødet vil som nævnt også byde på fredsvalg til formandskabet.

Dorrit Brandt, nuværende formand i Finansforbundet i Nordea, er kandidat til formandsposten, mens Steen Lund Olsen genopstiller til den ene af de to næstformandsposter. Jakob Thorgaard, nuværende formand i Finansforbundet Kreds Vest, er kandidat til den anden.

"Jeg glæder mig rigtig meget til at møde de delegerede på landsmødet og diskutere de mange opgaver, muligheder og udfordringer, der ligger foran os for at varetage vores medlemmers interesser bedst muligt," siger formandskandidaten.

LÆS OGSÅ: Nye formandskabskandidater er klar til kommende landsmøde

Derfor er landsmødet vigtigt

På landsmødet udvikles det politiske fokus og de politiske indsatsområder for den kommende landsmødeperiode.

Det sker igennem en dynamisk proces og debat, der tager udgangspunkt i  debatoplæg.

Debatoplægget er bygget op omkring overskriften forbundet i fremtiden via tre overordnede temaer: ”Samfund og arbejdsmarked”, ”Teknologi og arbejdsliv” og ”Mennesker og organisering”.