Netværk skaffede Peder drømmejobbet: “Jeg er voldsomt taknemmelig og overrasket”

57-årige Peder Frits Nielsen blev opsagt fra Bankdata i slutningen af januar og har landet et nyt attraktivt job på under en måned. Hans evne til at bruge netværk betød, at mulighederne væltede ind.

13. mar. 2023

Han blev nærmest omfavnet af opmærksomhed og hjælp fra sit netværk.

Da 57-årige Peder Frits Nielsen blev opsagt fra Bankdata i slutningen af januar - som én af i alt 28 Scrum Masters - rakte han ud på LinekedIn og Facebook og fik overvældende respons.

LÆS OGSÅ: Peder blev sagt op i tirsdags: Nu vælter det ind med kaffeaftaler

Den åbenhed har allerede givet pote i form af et nyt job. Peder satte under en måned senere sin underskrift på en ansættelseskontrakt hos Energinet, hvor han starter den 1. april som Scrum Master i Respons & Service Operations.

“Jeg er voldsomt taknemmelig og faktisk også ret overrasket over, hvor meget det rent faktisk har givet, at jeg skrev de opslag. Det er bekræftende at opleve,” siger han.

Flere jobtilbud

Peder kalder sin nye stilling for ‘drømmejobbet.’ Han skal fortsat være Scrum Master, men kommer også til at arbejde med kommunikation og formidling - noget han rigtig gerne vil.

Peder Frits Nielsen

“På et outplacement-forløb, jeg var på, skrev vi alle vores ønsker til et nyt job ned, og den her stilling matcher virkelig den liste. Samtidig ligger det i Fredericia, hvor jeg også arbejdede tidligere, så det passer rigtig godt,” siger Peder.

Peder havde faktisk flere mulige jobs på hånden. For de mange kaffeaftaler, han fik, resulterede i flere konkrete samtaler.

“Det var meget privilegeret, at jeg faktisk kunne vælge mellem flere jobtilbud. Jeg nåede ikke engang at skrive nogle ansøgninger. Det står også tydeligt for mig, at der er efterspørgsel efter Scrum Masters.”

Alder ikke et emne

Noget andet, der står tydeligt for Peder, er, at alder ikke behøver være et problem. Faktisk var han lidt betænkelig ved at være fyldt 57 og skulle ude og byde sig til på jobmarkedet.

“Jeg synes bare, der har været meget snak om, at hvis man kommer på den anden side af 50 eller 55 år, kan det være svært at finde noget at lave. Jeg tænkte da: ‘Gad vide om jeg kan finde noget inden for mit felt.’ Men alder har overhovedet ikke været et emne til nogle af mine kaffemøder. Så min bekymring er blevet gjort til skamme.”

Væltet omkuld

Det har gjort indtryk på Peder Frits Nielsen, hvad netværk rent faktisk kan betyde. Han blev næsten væltet omkuld af opmærksomhed, efter han skrev sit ærlige opslag på Facebook og LinkedIn om, at han var blevet opsagt, og nu skulle finde noget andet.

"Jeg fik fejet benene totalt væk under mig. Man skal lige være klar over, at lukker man først op for posen, så får man i den grad også respons den anden vej."
- Peder Frits Nielsen, Scrum Master

“Jeg fik fejet benene totalt væk under mig. Man skal lige være klar over, at lukker man først op for posen, så får man i den grad også respons den anden vej.”

Netværk er guld

Han råder andre til at lære at bruge særligt LinkedIn, som er erhvervsrettet og den kanal, mange bruger til rekruttering og jobsøgning.

"Hvis man ikke har været på kursus i brug af det, så kom afsted. Jeg var på et LinkedIn-kursus hos Finansforbundet for et par år siden og på et andet i karrierevejledning. Her fik jeg også gode input i forhold til LinkedIn. Det er guld værd," siger Peder.

De mange kaffemøder, han har holdt den seneste tid, har udvidet hans eget netværk betragteligt. Det, ved han nu, er en kæmpe styrke.

"De mennesker, jeg har talt med og mødtes med, er jeg nu forbundet med. Det har virkelig været en øjenåbner, hvad netværk kan gøre."