Ledere skal smide Superman-kappen

Uden trivsel på arbejdspladserne – også blandt ledere - er det ikke muligt at skabe gode resultater i finanssektoren. Det siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, der i samarbejde med Finanssektorens Arbejdsgiverforening har udviklet tre digitale værktøjer til ledertrivsel.

18. apr. 2023

”Ledere har selvfølgelig også ret til trivsel. Ikke bare, fordi de er ledere med ansvar for andres trivsel, men i deres egen ret som mennesker.”

Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, som organiserer såvel medarbejdere som deres ledere i sektoren, er optaget af ledertrivsel.

Det er han ikke alene om. Tværtimod har der været talt meget om det emne bredt i finanssektoren i de senere år, krydret med velvilje og interesse. Nu er tiden moden til, at der skal gribes mere konkret fat om ledernes trivsel i sektoren.

Tre stykker værktøj

Derfor har Finansforbundet i samarbejde med Finanssektorens Arbejdsgiverforening og konsulentfirmaet Heiberg, med støtte fra Velliv Foreningen, udarbejdet tre digitale værktøjer. De sætter med hver deres indgangsvinkel spot på ledernes trivsel.

Næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen (i midten) i debat med Katja Brunbjerg Muff, underdirektør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

Værktøjerne er blevet afprøvet i en stribe virksomheder, og på en konference om ledertrivsel fortalte ledere i går om deres erfaringer med at bruge dem.

Her blev der blandt andet uddelt roser for den kærkomne lejlighed værktøjet giver til at sætte fokus på egen trivsel, som flere ledere ellers oplever, at de glemmer at tage vare på.

”Jeg plejer at sige, jeg har det fint, hvis min chef spørger mig, hvordan jeg har det. Så vil jeg gerne videre i en fart,” som en leder fra Sydbank sagde.

Sårbarhed frem i lyset

Supermankostumet, som stadig er en del af hverdagsgarderoben for en del ledere, skal desuden blive i skabet, hvis trivslen skal bedres blandt lederne, var der bred enighed om.

”Man skal som leder turde vise sin sårbarhed,” fremhævede flere ledere.

At trivslen blandt lederne er under pres, underbygges af en ny analyse. Den viser, at 90 procent af lederne i den finansielle sektor oplever, at de under stigende krydspres. Det vil sige, de mødes af modstridende krav og forventninger, både internt i organisationen og udefra.

Det nye værktøjssæt, som er lige til at hente og gå i gang med, gør det både lettere at arbejde med og få hul på dialogen om lederes trivsel på arbejdspladserne, mener Michael Budolfsen:

”Men det vil altid være udfordrende at arbejde med ledelse - det er udfordrende at arbejde i den finansielle sektor i det hele taget. Det vigtige er, at mulighederne for at løse udfordringerne skal være til stede. Det er det, vi sætter fokus på med værktøjerne.”

Tre digitale værktøjer til ledertrivsel

Se værktøjerne her:

Deltag i webinar 9. maj, som introducerer værktøjerne: