Menu luk

Hunden Oggy er med Carsten på arbejde i banken hver dag

Carsten Bahs autisme-diagnose udfordrer ham i mødet med andre mennesker, men når han har sin hund med på job, får han den tryghed, han har brug for. Indtil sidste år var det ikke muligt, men det har en ny politik i banken nu ændret på.

25. sep. 2023
4 min
Dansk / English
Oggy følger med Carsten Bahs, når han henter kaffe eller går i kantinen. Foto: Claus Bech

Når Carsten Bahs møder ind på kontoret hos Nordea i Høje Taastrup, er det altid med hunden Oggy ved sin side.

Den sorte og hvide Border Collie er en servicehund, der følger Carsten Bahs overalt.

Den 63-årige it-udvikler har en diagnose på autismeskalaen, og han befinder sig ikke særlig godt tilpas i selskab med mange mennesker.

”Oggy giver mig tryghed. Hvis jeg ikke havde haft ham, havde jeg ikke kunnet tale med fremmede eller kolleger, jeg ikke kender så godt,” forklarer Carsten Bahs.

Oggy fungerer som en base, som giver Carsten Bahs en følelse af ro og tryghed, når han skal tale med andre, eller der bliver for meget uro omkring ham.

”Han er en bro og et skjold,” siger Carsten Bahs og kigger ned mod Oggy, der ligger ved hans side.

Bannerfører for en ny politik

Indtil sidste sommer var det ikke muligt for it-udvikleren at tage sin hund med på arbejde, fordi der ikke fandtes en politik for service- eller førerhunde i Nordea.

Men it-udvikleren tog det op med sin chef, der gik videre med det i organisationen, og i dag er der lanceret en politik, der gør det muligt for Nordea-ansatte at medbringe en hund, hvis den er certificeret og trænet til at fungere som et hjælpemiddel for personer med fysiske eller psykiske handicap.

Og det gør en verden til forskel for Carsten Bahs.

Tidligere havde han Oggy liggende i sin bil, så han kunne gå ud til ham i løbet af arbejdsdagen, når han fik behov for det.

”Jeg gik ud til ham flere gange hver dag for at finde ro og tryghed og for at gå en tur med ham,” fortæller han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Oggy giver mig tryghed. Hvis jeg ikke havde haft ham, havde jeg ikke kunnet tale med fremmede eller kolleger, jeg ikke kender så godt."
- Carsten Bahs, it-udvikler i Nordea

Diagnose satte meget på plads

Det var først som 61-årig, at Carsten Bahs fik diagnosen på autismespektret. Han havde altid vidst, at der var noget anderledes ved ham og at få diagnosen var med til at sætte en masse ting på plads.

”Så var det ikke bare mig, der var mærkelig,” siger han og understreger, at det ikke hæmmer ham i hans arbejdsliv.

”Jeg tager tingene for pålydende. Og jeg er god til at løse opgaver, fordi jeg sætter tingene i kasser og siger, enten gør vi sådan, eller også gør vi det ikke. Og sådan er det jo meget med it-systemer,” forklarer han.

Til gengæld kan han ikke finde ud af at snakke om vejret eller børneopdragelse.

”Jeg kan ikke smalltalke eller læse mellem linjerne. Glem det,” siger han og fortæller, at han generelt kan have det lidt svært med andre mennesker.

Og det kan Oggy mærke. Når Carsten Bahs eksempelvis taler med folk, han ikke kender, så registrerer Oggy med det samme, at han bliver urolig og stiller sig tæt op ad ham.

”Han mærker det for mig. Det er ikke sikkert, jeg selv er opmærksom på det. Han reagerer bare på mine signaler,” siger Carsten Bahs, der har haft Oggy i syv år.

Det var dog først, da det blev muligt at tage ham med på arbejde, at Oggy blev trænet til at fungere som en servicehund.

Følger med overalt

Kollegerne har taget godt imod, at der pludselig var en hund mellem hæve-sænkebordene på kontoret.

”De har det fint med, at han er der. Og der er da også nogle fra andre afdelinger, der siger, at det ser hyggeligt ud, og at de også vil have en kontorhund,” fortæller Carsten Bahs.
Når han arbejder, ligger Oggy ved siden af hans stol, hvor den også har en lille, rød plastikskål med vand stående.

Og når Carsten Bahs rejser sig for at gå til møde eller op på etagen over sin egen for at hente kaffe, følger Oggy tæt efter ham på de gulvtæppeklædte gange. Kun når de skal i kantinen, får han snor på.

”Det er kun, fordi der er så mange mennesker. Ellers lader jeg ham bare gå frit. Han holder sig alligevel til mig,” forklarer Carsten Bahs.

Oggy er også på arbejde

Oggy er på kontoret altid iført en blå vest, hvor der står, at det er tale om en servicehund ”på arbejde”. Den er nemlig også på arbejde, når Carsten Bahs er på arbejde.

Og Oggy har helt styr på, at den ikke skal lege, når den har sin uniform på. Da Nyhedsbrevet Finans møder Carsten Bahs på kontoret i Høje Taastrup, følger Oggy hans bevægelser og anvisninger uden problemer. Det eneste tidspunkt, hvor den reagerer, er da fotografen ikke kan dy sig for at hilse på den.

Og det leder faktisk Carsten Bahs til et budskab, som han meget gerne vil have ud.

”Når man møder en servicehund, skal man ignorere den. Mange vil gerne sige hej og klappe ham, men han bliver distraheret, så man skal helst lade være,” lyder det.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Seneste nyt