Her har du 5 skarpe it- og tech-nyheder

Stor opdatering af ChatGPT: Nu med stemme- og billedunderstøttelse. SAP lancerer AI-botten Joule. Windows 11-opdatering introducerer Copilot og ny Outlook. Bankinvest henter teknologidirektør fra Nordea. Brug af medarbejderdata på job kan skade tilliden.

27. sep. 2023

Klar, parat, tech.

Her ved udgangen af september får du endnu en omgang af de hurtige it- og tech-nyheder.

Vi skal forbi ny AI-bot fra SAP, stor Windows-opdatering, karriereskifte og en ny undersøgelse om brugen af medarbejderdata.

Men vi begynder med ChatGPT, der har fået øre og øjne.

Stor opdatering af ChatGPT: Nu med stemme- og billedunderstøttelse

Forestil dig at kunne få hjælp til at reparere din cykel eller diskutere et monuments historiske relevans med blot et billede.

Det kan meget vel blive en realitet med OpenAI's nyeste opdatering til ChatGPT, der nu understøtter stemmeprompter og billeduploads fra brugerne.

Det skriver en række medier, herunder bl.a. VentureBeat.

Opdateringen vil give brugerne mulighed for at have samtaler med ChatGPT på en måde, der ligner interaktionen med stemmeassistenter som Amazon's Alexa og Apple's Siri. Desuden vil brugerne kunne bede ChatGPT om at analysere og reagere på billeder, de uploader.

Den nye funktionalitet vil først være tilgængelig for ChatGPT Plus og Enterprise-brugere, men vil snart blive rullet ud til andre brugergrupper. OpenAI har også indført flere sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre misbrug af de nye funktioner, lyder det.

SAP lancerer AI-botten Joule

Vi bliver i den forunderlige AI-verden. For den tyske ERP-gigant SAP er nu også klar med sit AI-bud på en generativ AI-bot.

Joule, som den hedder, følger i fodsporerne af Microsoft, Google og OpenAI og vil fungere på tværs af hele SAPs cloud-miljø.

Det skriver Computerworld.

"AI bliver motoren for teknologi i fremtiden," lyder det fra Julia White, Chief Marketing og Solutions Officer hos SAP.

Med Joule skal det ifølge SAP være muligt at stille spørgsmål eller formulere et problem, der skal løses, som AI-botten herefter vil forsøge at svare på baseret på kunderes SAP-data og 3.partskilder.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Windows 11-opdatering introducerer Copilot og ny Outlook

Microsoft har annonceret en større opdatering til Windows 11, der inkluderer over 150 nye funktioner.

Der skriver blandt andre How-To Geek.

En af de mest bemærkelsesværdige i opdateringen, der blot hedder 'new Windows 11 update', er Windows Copilot-assistenten, som kan åbnes med den nye Win+C tastaturgenvej.

Copilot er i bund og grund Bing Chat AI integreret i dit skrivebord, men med en vis grad af integration med det underliggende Windows-system. Den kan organisere applikationsvinduer, søge efter filer og udføre andre opgaver, der ikke kan gøres i en webbrowser.

Udover Copilot inkluderer opdateringen også en ny version af Outlook, der erstatter de tidligere Mail- og Kalender-applikationer. Den nye Outlook-app kan også installeres fra Microsoft Store og er kompatibel med Windows 10.

Opdateringen begynder at blive udrullet den 26. september 2023

Bankinvest henter teknologidirektør fra Nordea

Nordea må sige farvel til sin CTO i afdelingen Asset Management, Maria Kristensen.

Hun skal fremover sikre den teknologiske udvikling i investeringsforeningen Bankinvest.

Det skriver FinansWatch

I Bankinvest får hun til opgave at accelerere de digitale løsninger og optimere arbejds- og investeringsprocesser, produktudvikling og forretningsperformance.

Brug af medarbejderdata på job kan skade tilliden

Vi slutter med en spritny undersøgelse fra Tænketanken Mandag Morgen.

Den afslører, at over halvdelen af både ledere og medarbejdere ser en risiko for, at indsamling og anvendelse af medarbejderdata kan skade den indbyrdes relation.

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med flere organisationer, herunder Finansforbundet.

Resultaterne peger på en overvejende skepsis overfor indsamling af medarbejderdata.

- 2 af 3 medarbejdere svarer, at deres leder ikke har talt med dem om virksomhedens indsamling af data om de ansatte.

- Stik modsat forholder det sig blandt lederne: Her oplever 2 af 3, at de har haft talt med deres medarbejdere om det.

- Hver femte medarbejder har desuden følt sig overvåget på grund af dataindsamlingen.

Vil du selv dykke ned i undersøgelsens resultater, kan du finde hele rapporten her.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.