Her har du 5 skarpe it- og tech-nyheder

Bank introducerer stemmestyrede transaktioner. Britiske teenagere dømt for dristige hackerangreb. Binance indgår partnerskab med Nordic Blockchain Association. Dansk fintech vil løse compliance-hovedpine for finansielle virksomheder. Virksomheder videregiver ulovligt data om danskerne til tech-giganter.

30. aug. 2023

Velkommen til en ny omgang af hurtige nyheder inden for it, teknologi, arbejdsmarked og finans.

Stemmestyrede transaktioner bliver indført af en stor bank, mens teenage-hackere er dømt for at gå efter tech-giganter i dristige angreb.

God fornøjelse.

Bank introducerer stemmestyrede transaktioner

Det er tilsyneladende ikke længere fint nok at foretage betalinger og penge-transaktioner ved at klikke lidt rundt i sin mobil- eller netbank, nu skal man også kunne tale sig til en overførsel.

Det synes i hvert fald at være planen hos Indiens centralbank, der er i gang med at indføre et nyt system drevet af kunstig intelligens (AI), der gør det muligt at foretage sikre transaktioner ved hjælp af stemmekommandoer.

Det skriver Fintechfutures.

Systemet vil være tilgængeligt for cirka 300 millioner brugere af Indiens nuværende betalingssystem (UPI), og det forventes at øge udbredelsen af finansielle tjenester i landet.

Samtalebetalinger vil først være tilgængelige på hindi og engelsk, men flere indiske sprog vil blive tilføjet senere. RBI, den indiske centralbank, ser et stort potentiale i teknologien og anerkender den stigende betydning af AI i industrien.

Desuden har RBI linket UPI med Singapores digitale betalingssystem for at lette grænseoverskridende betalinger, lyder det.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Britiske teenagere dømt for dristige hackerangreb

To britiske teenagere er af en jury i London blevet dømt for at være en del af hackergruppen kaldet LAPSUS$, der har iværksat en række dristige angreb på store tech-firmaer som Microsoft, NVIDIA, Samsung og Ubisoft.

De krævede løsepenge for ikke at lække stjålne oplysninger. "Gruppen blev berygtet, fordi den med succes angreb velbeskyttede organisationer ved hjælp af meget effektiv social manipulation", siger en talsperson fra DHS's Cyber Safety Review Board.

Der er blandt andet tale om 18-årige Arion Kutaj (også kendt som White, Breachbase, WhiteDoxbin og TeaPotUberHacker), der alene under en prøveløsladelse skulle have angrebet en række store virksomheder, herunder fintech-virksomheden Revolut, hvor han fik adgang til information fra omkring 5.000 kunder.

Det lykkes ham også at få adgang til City of London Polices it-systemer og angribe Uber, hvilket ifølge anklagerne forårsagede skader for næsten tre millioner dollar.

Afgørende for angrebene var gruppens evne til at udføre SIM-svindel og prompte bombeangreb for at få uautoriseret adgang til virksomheders netværk efter omfattende social engineering.

Teenagerne venter nu på strafudmåling.

Du kan læse mere om historien her.

Binance indgår partnerskab med Nordic Blockchain Association

Binance Academy, en forgrening af verdens førende kryptobørs med formål om at udbrede viden om kryptohandel, indgår et nyt partnerskab med den danskforankrede forening Nordic Blockchain Association.

Det skriver Nordic Blockchain Association i en meddelelse til Finansforbundet.

Partnerskabet skal fremme viden om krypto og blockchain.

Som led i partnerskabet vil Binance Academy være vært for en workshop under Nordic Blockchain Conference, der løber af stablen 6.-7. september.

Konferencen er en af de største blockchain-begivenheder i Norden. Den svenske landechef hos Binance Andreas Kennemar træder også ind på scenen som panelist ved Nordic Blockchain Conference.

"Vi tror stærkt på det transformative potentiale af blockchain-teknologi, ikke kun for den økonomiske sfære, men for samfundet generelt. Gennem dette partnerskab håber vi at bidrage til udviklingen af et dynamisk og bæredygtigt blockchain-økosystem i Norden ved at facilitere større krypto- og blockchain uddannelse,” udtaler Andreas Kennemar.

Dansk fintech vil løse compliance-hovedpine for finansielle virksomheder

Siden 2011 og i kølvandet på den store finanskrise er kravene til bankernes overholdelse af compliance eksploderet. Det vil danskstiftede Qvonto med hjælp af kunstig intelligens nu gøre langt nemmere for finansielle institutter.

Qvontos stiftere, Sinan Gabel og Christian W. Lysholm, har med baggrund i mere end 30 års erfaring fra den europæiske finanssektor udviklet en AI-drevet løsning, der automatiserer compliance-processer og automatisk genererer compliance-dokumenter som PRIIPs' KIDs og SFDR-dokumentation for at lette finansielle institutioner for en enorm administrativ byrde.

Det skriver selskabet i en meddelelse til Finansforbundet.

Ifølge virksomheden er omkostninger til compliance for virksomheder inden for finansielle tjenesteydelser steget med svimlende 193 procent.

"Takket være de seneste fremskridt inden for generativ AI har vi lanceret en ny løsning, der fjerner 90 procent af de manuelle ressourcer, som banker brugte på compliance," hævder CCO fra det danske startup Qvonto.

Danske virksomheder videregiver ulovligt data om danskerne til tech-giganter

Det skriver Finans.

»Meget tyder på, at mange virksomheder fortsat mangler viden om reglerne på området. Derfor arbejder vi i Digitaliseringsstyrelsen med informationsindsatser samt vejledning, der kan hjælpe virksomhederne til at overholde reglerne.«