Frederik stod stejlt overfor chefen

Det fik dog ingen konsekvenser, for det skete i et virtuelt univers, som Finansforbundet har indarbejdet i uddannelsen af tillidsrepræsentanter. Her kan både den svære samtale og evne til at aflæse kropssprog øves.

Mødet blev afbrudt af lederen og Frederik Cramer blev sendt ud af mødelokalet. I det virkelig liv ville det nok få pulsen en anelse op hos den nyuddannede tillidsrepræsentant i Nordea Finans.

Og det fik faktisk også følelserne lidt op at køre, selv om det foregik i det virtuelle univers, oplevet gennem en VR-brille:

”Selv om jeg hele tiden var mig bevidst, at det her var en øvelse og ikke foregik i virkeligheden, blev jeg grebet af det. Det er et godt redskab til at træne den svære samtale.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Frederik Cramer lagde sig ud med chefen - dog kun i det virtuelle univers.
”Det er en god måde at afprøve, hvad der sker, hvis man står meget fast på sit og går hårdt til lederen.”
- Frederik Cramer, tillidsrepræsentant i Nordea.

Finansforbundet har indarbejdet øvelsen i grunduddannelsen af tillidsrepræsentanter og er dermed langt fremme i forhold til brug af softskills-oplevelser. VR-brillen bruges ellers mest til at øve hardskills, som fx at lære at sejle en båd eller manøvrere et fly.

Godt alternativ til rollespil

”Vi skulle træne en samtale med en leder, hvor der var nogle vanskeligheder i samarbejdet. Det er sådan en øvelse, man klassisk har som rollespil. Men det her var et godt alternativ af flere grunde,” siger Frederik Cramer.

”Den store udfordring ved rollespil er, at det kan blive for opstillet, og man samtidig er meget afhængig af hinandens evne til at spille rollerne. Så jeg oplevede det som en fordel at sidde hver for sig med brillerne på og prøve at køre den samme samtale igennem flere gange.”

Samtalen foregår i et virtuelt møderum med en erfaren, kvindelig chef. Med mellemrum får man fire muligheder at vælge imellem i forhold til, hvordan man vil reagere på det, hun siger.

”I første runde svarede jeg meget, som jeg normalt ville gøre. Jeg er ret pragmatisk, så det blev en længere samtale.”

I anden runde prøvede Frederik Cramer derimod at stå stejlt på rettigheder og nedskrevne regler og henvise konsekvent til dem. Det betød at samtalen kørte af sporet, konflikten eskalerede og han blev som indledningsvis nævnt bedt om at forlade lokalet.

Den virtuelle leder minder ikke om Frederik Cramers aktuelle leder, men han er tidligere stødt på typer, der svarer godt til den virtuelle.

Eftertanke

Samlet er den nye tillidsrepræsentants oplevelse, at øvelsen med brillerne fungerer godt og giver stof til eftertanke.

”Noget alle talte om bagefter var, hvor realistisk man reagerer, da ens fiktive mobiltelefon begynder at ringe under den virtuelle samtale. Selv om man ved, at det er kunstigt, giver det et sug i maven, og alle sad febrilsk at prøvede at slå den fra. Man kommer virkelig til at leve sig ind i situationen, og derfor får man også meget ud af øvelsen.”

VR-brillen del af uddannelse til tillidsrepræsentant

Finansforbundet har indarbejdet øvelsen med VR-brillen i grunduddannelsen af tillidsrepræsentanter og bruger den til at øve den svære samtale.

Dermed er forbundet  langt fremme i forhold til brug af softskills-oplevelser.