Menu luk

Foreningsejede banker hitter hos kunderne

Der er større kundetilfredshed hos de banker og sparekasser, der ikke er kommercielt ejet, viser en ny måling.

Demokratisk ejede virksomheder i den finansielle sektor er mere populære hos kunderne end deres kommercielle konkurrenter.

Det viser en kundemåling fra ratingbureauet EPSI, skriver Finans.

”Bank, forsikring og pension er områder, hvor det kan være svært at gennemskue ydelserne for almindelige danskere, og hvor der er brug for at opbygge et tillidsforhold. Det kan demokratiske virksomheder naturligt, for de er sat i verden for at sikre gode produkter og ikke for at tjene penge til aktionærerne,” siger Andreas Jørgensen, direktør i Demokratisk Erhverv, til Finans.

"Bank, forsikring og pension er områder, hvor det kan være svært at gennemskue ydelserne for almindelige danskere."
- Andreas Jørgensen, direktør Demokratisk Erhverv

Demokratiske virksomheder dækker over en række forskellige virksomhedsformer, som er kendetegnet ved at være forbrugerejet, producentejet, foreningsejet eller medarbejderejet.

Blandt pengeinstitutterne med den højeste kundetilfredshed er blandt andet en række foreningsejede banker som blandt andre Arbejdernes Landsbank og Nykredit Bank. Også flere sparekasser, der er selvejende institutioner, er med i top ti.

Top 10: Pengeinstitutter med den højeste kundetilfredshed

  1. Arbejdernes Landsbank (foreningsejet) – Score: 75,5
  2. Øvrige – Score: 73.5
  3. Vestjysk Bank (foreningsejet, ejet af demokratisk bank, AL Bank) – Score: 73,4
  4. Nykredit Bank (foreningsejet, Forenet Kredit, der også ejer Totalkredit) – Score: 73,1
  5. Sparekassen Danmark (sparekasse) – Score: 68,0
  6. Spar Nord (kommerciel) – Score: 67,1
  7. Sparekassen Kronjylland (sparekasse) – Score: 67,0
  8. Nordea (kommerciel) – Score: 65,0
  9. Sydbank (kommerciel) – Score: 64,6
  10. Jyske Bank (kommerciel) – Score: 64,2

Kilde: EPSI/Finans