Finansforbundet: Styrk gennemsigtighed i brugen af medarbejderdata

I en ny lederundersøgelse angiver 79 procent af lederne, at de anvender medarbejderdata indsamlet via digitale værktøjer i deres ledelsespraksis. Rapporten bekræfter, der er behov for større åbenhed på området, mener Finansforbundet.

27. sep. 2023

Som ansat i finanssektoren er det ikke en overraskelse, at indsamling af medarbejderdata via digitale værktøjer er udbredt.

Samtidig ved medarbejderne dog sjældent helt præcis hvilke digitale data, der opsamles, hvordan de konkret bruges og med hvilket formål.

Det fremgik klart af Finansforbundets undersøgelse om brugen af medarbejderdata og dataetik fra 2022.

En helt ny analyse, som er udført af Tænketanken Mandag Morgen for Dansk Erhverv, DI, Djøf, DM, FH, Finansforbundet, Forsikringsforbundet og IDA, der er partere i det såkaldte ADD (Algoritme, data og demokrati)-projekt, understreger problematikken.

Der er lader til at være en ubalance mellem ledere og medarbejdere, når det kommer til medarbejderdata og vidensniveauet om brugen af dem.

"For at starte den dialog nedsatte vi bl.a. også en arbejdsgruppe i forbindelse med overenskomstforhandlingerne tidligere i år. Der er simpelthen behov for større åbenhed om, hvilke data der indsamles, og hvad de bruges til," mener Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet
"Der er simpelthen behov for større åbenhed om, hvilke data, der indsamles, og hvad de bruges til."
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

I den nye analyse, som netop er offentliggjort, udtrykker 38% af lederne også en bekymring for, at brugen af data potentielt set kan skade forholdet mellem leder og medarbejder.

Der er nemlig heller ikke altid nemt for en leder at gennemskue, hvad der ligger til grund for en algoritmebaseret ledelsesanbefaling.

"Det er i alles interesse, at vi udnytter de teknologiske muligheder, men vi skal også sikre, at det sker ansvarligt, hvis vi skal bevare et stærkt, grundlæggende tillidsforhold mellem arbejdsgivere og medarbejdere," siger Steen Lund Olsen.

Data spiller så stor en rolle i vores arbejdsliv, at man er nødt til at sætte bredt ind.

"Der er brug for konkrete politikker på området, en generelt større transparens og dialog omkring anvendelsen og et solidt løft af kompetenceniveauet omkring etisk brug af medarbejderdata," siger Steen Lund Olsen.

Lucia Lyng Velasco, erhvervspolitisk konsulent i Finansforbundet. Foto: Claus Bech

Finansforbundet har længe haft fokus på dataetik og den måde medarbejderdata nu bliver anvendt på mange arbejdspladser i den finansielle sektor.

Lucia Lyng Velasco, erhvervspolitisk konsulent i Finansforbundet, er særligt bekymret for den mangel på viden, som undersøgelsen peger på.

”Jeg synes det er voldsomt problematisk, hvis data bliver mere og mere definerende for den måde, der drives ledelse på samtidig med, at den enkelte medarbejder faktisk har mindre og mindre begreb om, hvad der egentlig ligger til grund for de her ledelsesmæssige beslutninger om fx den enkeltes karrieremuligheder og performancevurderinger, " siger Lucia Lyng Velasco

Hun understreger, at hverken denne undersøgelse eller tidligere tegner et billede af, at virksomhederne misbruger medarbejdernes data.

"Men det står tydeligt for mig, at der er ved at opstå en rigtig farlig glidebane, hvis den her tiltagende ”dataficering” på arbejdspladserne ikke går hånd i hånd med nye initiativer til at understøtte udviklingen. Vi skal indstille os på at snakke mere åbent og klart om, hvordan data og nye digitale løsninger bruges i hverdagen og spiller ind på mit og dit arbejdsliv, " siger hun.

Sammen om dataetik

I et digitaliseret samfund gemmes flere tusinde dataspor hver eneste dag. Hvordan skaber vi gennemsigtighed omkring, hvilke data der gemmes på arbejdspladsen? Og hvad disse data bruges til? Få viden og inspiration her.