Få overblikket: Forlig sætter rammen for OK-forhandlinger på resten af arbejdsmarkedet

Topforhandlerne kalder den netop indgåede aftale i industrien for ”enestående” og ”historisk”. Få overblikket over hovedpunkterne i aftalen her.

DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen (tv) og formand for Dansk Metal og CO-Industri Claus Jensen præsenterede søndag eftermiddag en ny toårig aftale. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Mere i løn, længere barsel og en ny fordeling af pensionsindbetalingen.

Det er hovedpunkterne i den aftale, som topforhandlere fra Dansk Industri og CO-Industri, der forhandler på vegne af cirka 230.000 danske lønmodtagere, kunne præsentere søndag eftermiddag foran pressen i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København.

”Det er historisk, at det er lykkedes at få forhandlet så meget hjem fra de centrale forhandlinger. Og det er helt på sin plads, for den danske industri er bomstærk, og vores medlemmer er hårdt ramt af inflationen og de stigende priser,” siger Claus Jensen, der er formand for Dansk Metal og CO-Industri, i en pressemeddelelse.

Metal-formanden fremhæver især, at aftalen, der er toårig, vil være med til at genoprette det fald i reallønnen, som mange lønmodtagere har oplevet den seneste tid.

Stemmes aftalen igennem af medlemmerne, vil den blandt andet sikre mindst fire procent mere i lønningsposen fordelt på et øget arbejdsgiverbetalt pensionsbidrag fra 8 til 10 pct samt en stigning i bidraget til fritvalgskontoen. Derudover er man også blevet enige om en stigning i mindstebetalingssatserne og flere ugers betalt barsel.

Det indeholder aftalen

• Aftalen er toårig og gælder altså indtil den 1. marts 2025, hvis den stemmes igennem af medlemmerne
  • Fritvalgskontoen stiger med to procent fra 7 til 9 procent i 2024.
  • Fra 1. juli 2023 skal arbejdsgiverne betale to procent mere og lønmodtagerne to procent mindre ind til pension.
  • Mindstelønnen stiger med 9 kroner i timen – 4,50 kroner per år aftalen løber.
  • Barsel med fuld løn bliver forlænget med fire uger – fordelt på to uger til deling og to uger til den anden forælder.
  • Tillidsrepræsentanterne får stærkere værktøjer end i dag, så de får bedre muligheder for at hente gode resultater hjem ved de lokale lønforhandlinger.
  • Der bliver fremover ret til at udpege en uddannelsesrepræsentant på arbejdspladsen, der skal bistå tillidsrepræsentantens arbejde med uddannelse.
  • Fremover får medarbejderen fuld løn under deltagelse i selvvalgt uddannelse. Tidligere var tilskuddet på 85 procent.
  • Timelønnen til lærlinge og elever bliver forhøjet med 8 procent i perioden, og andre satser stiger.

Kilde: CO-Industri og Dansk Industri

Historisk svære forhandlinger

Forhandlingerne i industrien er flere gange blevet præsenteret som ”historisk svære” i en tid med stigende inflation og usikkerhed om fremtidens økonomiske udvikling.

Aftalen er ikke bare vigtig for de mange ansatte i industrien, den kan også få stor betydning på resten af arbejdsmarkedet. Industriens forlig sætter nemlig traditionelt rammerne for de overenskomster, der skal forhandles på plads på resten af det private arbejdsmarked.

”Det er ganske enkelt enestående, at det selv i så svære tider er lykkedes at nå til enighed om et ansvarligt gennembrudsforlig for det private arbejdsmarked i Danmark. Særligt når der er høj bølgegang i verden omkring os, er det afgørende med så stabile hjemlige rammer som muligt. Derfor er aftalen først og fremmest et udtryk for, at begge parter tager deres samfundsansvar dybt alvorligt,” siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.