Digitaliseringsministeren overrækker pris for dataetik

For første gang nogensinde er vinderen af Dataetikprisen blevet kåret – og vinderen er Emento A/S. Prisen blev overrakt af digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) på Designskolen Kolding. DI Digital og Finansforbundet står bag prisen.

4. nov. 2023

God etik for behandling af borgernes, kundernes og medarbejdernes data er helt essentiel for den teknologiske udvikling. Det er baggrunden for, at digitaliseringsminister Marie Bjerre i dag har overrakt den nyindstiftet pris for dataetik fra DI Digital og Finansforbundet. Dataetikprisen 2023 går til health tech virksomheden Emento.

Emento vinder prisen for deres app-baseret platform, som guider sygdomsramte gennem deres patientforløb. Juryen lagde bl.a. til grund for kåringen, at Emento tager brugerne med i udviklingsfasen for at sikre, at deres behov er i højsædet og for at deres sygdomsdata behandles med omhu og ansvarlig. Samtidig sparer løsningen tid og penge i det danske sundhedsvæsen.

- Vi har høje ambitioner om at bruge digitale løsninger til gavn for borgere og virksomheder.  Emento er et godt eksempel på en virksomhed, hvor det er tydeligt at se, at dataetik er en integreret del af den måde virksomheden arbejder på til dagligt. Det glæder mig at kunne kåre Emento, som vinder af årets Dataetikpris, siger digitaliseringsminister Marie Bjerre (V).

Ministeren overrakte prisen i fredag d. 3. november på konferencen Digital Future Innovation Challenge i Kolding.

- Vi har i erhvervslivet et stort ansvar når det gælder anvendelsen af kundernes og borgernes data. Det gælder naturligvis særligt hensynet til det enkelte menneske, men det gælder også i forhold til forpligtelsen til at benytte ny teknologi til fortsat at udvikle vores samfund til fælles bedste. I den forbindelse er det helt afgørende, at dataetik spiller en central rolle. Det er Emento et rigtig godt eksempel på, siger branchedirektør Camilla Ley Valentin, DI Digital.

Dataetik Prisen er indstiftet i år af Finansforbundet og DI Digital med henblik på at fremhæve og hædre de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positionere sig som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering.

- ’Det er enormt vigtigt at få arbejdet med dataetik i praksis frem i lyset til inspiration på tværs af brancher og sektorer. Prisen her skal bidrage til at få sat mere fokus på, at tilgangen til vores data som borgere, kunder og medarbejdere er helt afgørende og kun bliver endnu vigtigere i fremtiden.  Der er simpelthen brug for både en bredere samfundsdebat og konkrete initiativer i praksis omkring dataetik’ siger Steen Lund Olsen, næstformand for Finansforbundet

- Vi er både begejstrede og beærede over at modtage den første Dataetiske Pris og takker Digitaliseringsminister Marie Bjerre for at demonstrere en aktiv holdning til dataetik og gå forrest på den politiske vej mod ansvarlig og etisk digitalisering af Danmark, siger Lyng Salling, Business Developer og DPO i Emento.

Tre virksomheder var nomineret til prisen. Udover Emento var LB Forsikring og SupWiz nomineret.

'Der er simpelthen brug for både en bredere samfundsdebat og konkrete initiativer i praksis om dataetik'
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet