Derfor skal du rykke arbejdet ud i naturen

Når den kunstige belysning i de åbne kontorlandskaber skiftes ud med solens stråler, kan det give arbejdet en ekstra dimension, mener HR-partner i Jyske Bank, der selv har haft succes med et særligt eksperiment i naturen.

14. aug. 2023
3 min
HR-partner i Jyske Bank Stine Odgaard Ranum opfordrer til at tænke uderummet og naturen ind som en integreret del af arbejdsdagen. Foto: Jonas Raaby

Når støjende kontormiljøer og klaustrofobiske mødelokaler skiftes ud med fuglefløjt og åbne vidder, så giver det helt nye perspektiver på hverdagens komplekse problemstillinger.

Det mener HR-partner i Jyske Bank, Stine Odgaard Ranum, der opfordrer til at tænke uderummet og naturen ind som en integreret del af arbejdsdagen i langt højere grad end tidligere.

”Vi får nye perspektiver og input fra naturen, og dermed får vi mere kreative forudsætninger for at løse fremtidens problemer,” siger hun.

For nyligt har hun selv eksperimenteret med at lægge en workshop for et team med forretningsudviklere udendørs, fordi frisk luft, kvidrende fugle og bevægelse i hendes optik kan give en ekstra dimension til arbejdet.

”Vi ved alle sammen, at vi sidder med ekstreme grader af kompleksitet. Det vil nogle gange kræve nye ideer og for at blive i stand til at få ideer og kunne levere, er du nogle gange nødt til at gøre noget anderledes, så det ikke bare bliver på rutinen,” forklarer hun.

”Det er godt for os selv, det er godt for sindet og det er godt for helbredet."
- Stine Odgaard Ranum, HR-partner i Jyske Bank

Tager årstiderne med ind

I det konkrete tilfælde med workshoppen tog Stine Odgaard Ranum det endnu længere og forsøgte at inkorporere en årstidstankegang som i naturen hos deltagerne.

Altså en mere cyklisk tankegang, hvor man forsøger at se sin egen tid i forhold til årstidernes gang.

Når hun skal forklare det mere konkret, eksemplificerer hun med de dyr i naturen, der går i vinterhi.

”Når man går i hi, har man tid til refleksion. Du skaber en rytme og dynamik i din hverdag, så du præsterer godt. Hvis vi hele tiden er i ’sommer’ og skal levere, så får vi ikke restitueret og skabt plads til læring,” siger hun og forklarer, at det eksempelvis bare kan handle om noget så lavpraktisk som at starte et teammøde med et minuts stilhed til refleksion. Eller hvis man i et team aftaler at holde mandagen fri for møder.

”Vi kan i fællesskabet i teamet spire nye sunde vaner, og inspirere hinanden til at gøre noget andet end vi plejer. Så vi træffer bevidste beslutninger om, hvordan vores arbejdsliv udfolder sig i hverdagen,” siger Stine Odgaard Ranum.

Stine Odgaard Ranum har fornyligt med stor succes eksperimenteret med at afholde en workshop udenfor. Foto: Stine Odgaard Ranum

Har givet et særligt sprog

Og tilbagemeldingerne er, at det har haft en effekt.

”Outputtet har været at give dem et sprog for at tale om det her og træde ud af det klassiske finanssprog. De bruger det meget på deres teammøder. Det har været med til at opbygge dem som team og give dem noget sammenhold. Det har givet dem et narrativ at tale i årstider og tale natursprog,” forklarer HR-partneren.

Selv forsøger hun også at komme så meget ud som muligt i løbet af en arbejdsdag. Eksempelvis kan hun finde på at tage et møde, mens hun går en tur, hvis mødet ikke kræver, at hun sidder bag en skærm.

”Det er godt for os selv, det er godt for sindet og det er godt for helbredet. Den gode vane skal man arbejde på. Og så skal der selvfølgelig være en social accept af det på arbejdspladsen,” siger Stine Odgaard Ranum og opfordrer andre, der arbejder med ledelse til at være rollemodeller.

”Det er fedt, når vi kan skubbe til sektoren. Det er en lille ting at gøre, men det handler om at fastholde nysgerrigheden på, hvordan kan vi hele tiden udvikler vores tid og horisonter. Og hvis vi eksperimenterer, kan vi kun lære af det,” lyder opfordringen.

Stine Odgaard Ranums gode råd til at komme ud i løbet af en arbejdsdag

Stine Odgaard Ranum foreslår, at man kan overveje at rykke udenfor fx:

• Når du holder telefonmøde der ikke kræver en skærm
  • Hvis du har brug for en hurtig sparring på en svær forretningskritisk nød, der skal knækkes
  • Kan du tage frokosten med i hånden og gå tur med en kollega
  • Er det muligt at flytte teammødet udenfor når vejret tillader det
  • Når en lille succes skal fejres
  • Find selv på flere