Debat om opstillingsregler

Et forslag om opstilling af kandidater til formandsposterne fik stor ros på landsmødet, men blev ikke stemt igennem.

28. sep. 2023
Peter Gaardsdal Sørensen, Danske Bank Kreds, motiverede forslaget. Foto: Claus Bech

Finansforbundet i Danske Bank havde stillet forslag om en ny proces omkring hovedbestyrelsens støtte til formandskandidater.

Her var forslaget, at HB ikke kan melde støtte ud til konkrete kandidater, før fristen for opstilling er udløbet.

”En anbefaling fra HB kan afskrække andre kandidater fra at stille op. Vi mener, det er i forbundets interesse, hvis det kan få flere til at stille op, ” sagde Peter Gaardsdal Sørensen, Danske Bank Kreds.

Forslaget bragte også flere på talerstolen på landsmødet onsdag under debatten om beretningen.

”Jeg har aldrig oplevet et forslag, der har fået så mange kommentarer i den indledende debat. Jeg ser det allerede nu afspejlet i indsatsområderne. Jeg takker for imødekommenheden,” sagde Peter Gaardsdal Sørensen, der motiverede forslaget.

Flere var på talerstolen for at takke for at starte debatten ved at stille forslaget. Men opfordrede til at give det en længere periode.

Landsmøde 2023 (finansforbundet.dk)

”Jeg vil gerne takke Finansforbundet i Danske Bank. Det handler om demokrati og en demokratisk kultur. Det er bedre at bygge ændringer på baggrund af kultur og ikke regler”,” sagde Kasper Skovgaard Pedersen fra Finansforbundet i Nordea.

Forslaget faldt med 69 stemmer for, 111 stemmer i mod og 8 blanke.