Christian og Henriette holder regnbuefanen højt i Nordea: ”Man skal være tryg, når man går på arbejde”

Christian Moselund Aaby og Henriette Pronk er det nye makkerpar i front for Nordeas medarbejdergruppe for LGBTQ+, og de kan mærke, at de med gruppens arbejde kan gøre en forskel i banken.

3. aug. 2023
Dansk / English
Christian Moselund Aaby og Henriette Pronk udgør det nye makkerskab i front for Nordeas medarbejdergruppe for LGBTQ+-personer og allierede. Foto: Mathias Eis

”Det handler i bund og grund om at sikre det trygge arbejdsmiljø, hvor en mand kan sige, at hans kæreste hedder Sven, og en kvinde kan sige, at hun er gift med Yvonne, uden at der bliver løftet et øjenbryn.”

Sådan lyder det fra Christian Moselund Aaby, der er head of Public Affairs i Nordea Danmark og sammen med kollegaen Henriette Pronk, der arbejder med kvalitetssikring og optimering inden for Cash Management i banken, udgør det nye makkerskab i front for Nordeas medarbejdergruppe for LGBTQ+-personer og allierede.

Gruppen for LGBTQ+ er blot en ud af seks såkaldte ”employer ressource groups” (ERG) i Nordea, der er frivilligt drevet af ansatte og har til formål at bidrage til en rummelig arbejdsplads.

Og både Christian Moselund Aaby og Henriette Pronk kan mærke, at gruppens arbejde betyder noget.

”Vi har en scene. Det er vores mulighed for at blive hørt og vores mulighed for at få indflydelse på ledelsen og kulturen. Og man kan mærke, at vi faktisk kan gøre en forskel,” forklarer Christian Moselund Aaby.

ERG-grupper i Nordea

Nordea har udover ’LGBTQ+ and Allies’ 5 tilsvarende ERG grupper:

’Ability Variation’, ’Cross Cultural’, ’Cross Generations’, ’Gender Equality’ og ’Cross-Faith and Beliefs’ (nyeste skud på stammen).

Det handler om menneskerettigheder

Christian Moselund Aabys kæreste hedder rent faktisk Sven, mens Henriette Pronk er en såkaldt ’Ally’, en allieret kollega, der som heteroseksuel støtter op om sagen.

”For mig handler det om basale menneskerettigheder, at vi beskytter retten til at være ”mig”. I virkeligheden går mit engagement på tværs af alt, hvad der hedder diversitet. Når jeg så har valgt at lægge mine kræfter i LGBTQ+, så handler om, at det for mig er en katalysator for de andre områder. Det står for, at vi alle er oprigtigt rummelige over for hinanden,” forklarer Henriette Pronk.

Og de allierede kolleger er faktisk vigtigere, end de måske selv går rundt og tror, mener Christian Moselund Aaby.

”Deres støtte er jo med til at sikre, at vi kan være dem, vi er. Bare det de gør hver dag ved ikke at være diskriminerende, men også at de reagerer, hvis de oplever noget, der ikke er i orden – det er med til at gøre en forskel,” siger han.

"Det er vores mulighed for at blive hørt og vores mulighed for at få indflydelse på ledelsen og kulturen. Og man kan mærke, at vi faktisk kan gøre en forskel."
- Christian Moselund Aaby, en af to forpersoner for Nordeas medarbejdergruppe for LGBTQ+-personer og allierede

Fra København til Holstebro

Gruppens arbejde i banken gennem de seneste mere end 6 år har haft betydning på en række forskellige parameter, fremhæver de to forpersoner.

Blandt andet har gruppen skubbet på for, at alle medarbejdere sikres lige ret til barsel uanset familiekonstellation. Det betyder at regnbuefamilier kan dele forældreorloven mellem flere forældre - fødende og ikke-fødende forældre

Derudover fremhæver Christian Moselund Aaby, at banken på gruppens foranledning som en af de første virksomheder i Danmark nu har lavet en treårig partnerskabsaftale med Copenhagen Pride fremfor de normale etårige partnerskaber.

”På den måde har vi kunne sætte nogle krav til hinanden og rent faktisk gøre en forskel. Og det betyder blandt andet, at de ansatte i banken har 16 frivillige arbejdstimer om året relateret til ERG-arbejdet, som de eksempelvis kan bruge til at være frivillige i mangfoldighedsugen op til Copenhagen Pride – og det vil vi gerne gøre opmærksom på, så flere bruger muligheden,” forklarer han.

Derudover er markeringen af Pride begyndt at sprede sig fra København til flere filialer rundt om i landet.

”Vi har eksempelvis gennem de seneste år haft nogle af vores hæveautomater i København, der op til Copenhagen Pride er blevet beklædt med regnbuefarvet folie. Det er nu også nået til eksempelvis Fyn, Holstebro og Bornholm,” siger Christian Moselund Aaby.

Gå med i Copenhagen Pride den 19. august

Vær med til at markere Finansforbundets arbejde for ”Retten til at være dig” til årets Copenhagen Pride.

Her vil vi også fejre, at den nye overenskomst nu giver lige rettigheder til barsel for fædre og medmødre.

Som medlem er du og din familie/venner inviteret.

Tilmeld dig her.

De allierede kolleger som Henriette Pronk er faktisk vigtigere, end de måske selv går rundt og tror, mener Christian Moselund Aaby. Foto: Mathias Eis

Handling bag ordene

For både ham og Henriette Pronk betyder det alt, at der fra bankens side er handling bag ordene, så det ikke bare handler om god omtale, når man eksempelvis samarbejder med Copenhagen Pride.

”Når vi taler med ledelsen og kigger bag kulisserne, så kan vi se, at vi ikke bare hejser regnbueflaget for sjov - vi mener faktisk det, de symboliserer. Jeg kan mærke i hele organisationen, at der er opbakning, og at vi vil det her,” siger Henriette Pronk.

Samtidig er det også vigtigt, at Nordea bruger sin stemme i samfundsdebatten, mener Christian Moselund Aaby.

”Nordea er Danmarks næststørste bank og den største bank i Norden. Vi er en stor samfundsaktør, der skal have en holdning til det her spørgsmål og markere, at vi bakker op om LGBTQ+-miljøet og helt basale menneskerettigheder,” siger han og understreger, at det selvfølgelig er lige så vigtigt med markeringen på de indre linjer.

”Internt handler det selvfølgelig om, at vi skal skabe et sikkert og trygt arbejdsmiljø for alle, hvor man kan sige højt, hvis man skal til at i gang med en kønsskifteoperation, eller hvis man er kæreste med en af samme køn. Der skal lederne være trænet, så medarbejderne er trygge ved at komme til dem, hvis de oplever et problem eller har brug for hjælp og støtte til at springe ud over for kollegerne,” siger Christian Moselund Aaby.

Henriette Pronk peger samtidig på, at det er vigtigt ikke at glemme kunderne, både de private og erhvervsvirksomhederne.

”Vi skal vise vores kunder, hvor vi står, så man som kunde kan føle sig tryg,” siger hun og bliver suppleret af Christian Moselund Aaby:

”Som bank skal vi jo også afspejle det samfund, vi er en del af. Ikke sådan forstået, at du kan bede om at få en LGBTQ+-rådgiver, men det at vi som bank har forståelsen for, at der kan sidde et menneske med en udfordring på den anden side af bordet, den spændvidde skal vi have – og det oplever jeg, vi har og bliver bedre til, jo mere fokus vi sætter på det.”

Generelt kan det være de helt små ting i hverdagen, der kan være med til at gøre en forskel, mener Henriette Pronk.

”Det kan være måden, vi taler med hinanden på. Sådan en lille ting som at spørge, hvor skal du og din bedre halvdel på ferie i år i stedet for specifikt at sige mand eller kone. Det kan for nogle LGBTQ+-personer føles som om, man skal springe ud igen og igen, hvis man hele tiden skal forklare nye mennesker, at man er sammen med en af samme køn,” siger hun.

"Det vil være stort, hvis vi opnår, at kolleger ved, at vi rent faktisk er her for at støtte."
- Henriette Pronk, en af to forpersoner for Nordeas medarbejdergruppe for LGBTQ+-personer og allierede

Vil have hele landet med

Christian Moselund Aaby begyndte i Nordea for halvandet år siden, efter at have arbejdet på Slotsholmen i i knap 7 år. For ham var ERG-gruppen i første omgang en måde at skabe sig et netværk i banken.

Men efterhånden som det er gået op for ham, hvor stor betydning gruppen rent faktisk har, giver arbejdet mere og mere mening. Henriette Pronk har været i banken i mere end 30 år og en del af gruppen i godt fire år.

”Jeg synes, at vi får bedre og bedre fat i organisationen, og vi bliver hørt, og det er supermotiverende,” siger hun.

Derfor har de to nye forpersoner også flere ting på tegnebrættet, når det handler om, hvad gruppen skal fremadrettet.

”En af de ting, vi skal arbejde med, er, hvordan vi kan brede vores medarbejdergruppe endnu mere ud, så vi skaber noget mere synlighed ude i landet,” siger Christian Moselund Aaby og peger på, at selvom det førnævnte regnbuefolie på hæveautomaterne blandt andet er kommet til Holstebro, så er gruppens LGBTQ+arbejde lige nu nok mest et hovedstads- og hovedkontorsfænomen.

”Så hvordan kan vi få aktiveret kollegerne ude omkring i landet til at tage del i vores arbejde. Det er noget af det, vi skal kigge på,” fremhæver han.

Derudover vil de gerne arbejde hen imod, at kolleger og ledere ved, at der er andre steder end HR at henvende sig, hvis man har brug for en helt uformel og anonym kaffesnak om eksempelvis, hvad det kan betyde at springe ud eller andre emner, som kan være svære at have med ens nærmeste kolleger eller leder.

”Det vil være stort, hvis vi opnår, at kolleger ved, at vi rent faktisk er her for at støtte. At vi er en gruppe medarbejdere, som selv har det inde på livet, der støtter hinanden – og som står klar med en skulder og et lyttende øre, hvis der er det, kollegaen har brug for,” forklarer Henriette Pronk.

Sidst men ikke mindst vil de gerne gøre endnu mere ud af det nye treårige samarbejde med Copenhagen Pride.

”Vi vil gerne have vores nye partnerskab med Copenhagen Pride endnu mere aktiveret og få endnu flere ting ind i den ramme, vi allerede har skabt,” afslutter Christian Moselund Aaby.