Bankdirektør optaget i Kraks Blå Bog: Dejligt at en kedelig bankdame kan være med til at flytte samfundet

Den adm. direktør i Merkur Andelskasse er et ud af 6 nye finans-navne i Kraks Blå Bog. Hun er stolt over, at hun som en ”lidt kedelig bankdame” kan være med til at gøre en forskel i samfundet.

12. jun. 2023
Charlotte Skovgaard er et af 6 nye finans-navne i Kraks Blå Bog. Foto: Stine Heilmann

95 nye navne præger siderne i Kraks Blå Bog, der siden 1910 har samlet biografier over betydningsfulde og anerkendte personer i det danske samfund.

Et af de nye navne er adm. direktør i Merkur Andelskasse, Charlotte Skovgaard.

”Det er jeg både ydmyg og stolt over,” siger hun.

Og selvom hun ikke kender den præcise årsag til indstillingen, eller ved hvem der har peget på hende, håber hun, at det blandt andet handler om de markante holdninger til samfundet, som hun og Merkur Andelskasse repræsenterer.

”Jeg har den grundholdning, at vi pengeinstitutter har en virkelig vigtig rolle i den grønne omstilling. Penge er magt, og det at turde sætte ord på, hvor stor en betydning eller indflydelse pengeinstitutter har, det har vi i Merkur udtrykt relativt tydeligt. Og jeg håber, at det også er det, der lægger til grund,” siger Charlotte Skovgaard.

LÆS OGSÅ: Bankdirektør: "Diversitet er en virkelig god forretning"

”Det er dejligt, at jeg som en lidt kedelig bankdame, der repræsenterer en lidt kedelig sektor, på den måde kan gå ud og være med til at flytte samfundet."
- Charlotte Skovgaard, adm. direktør Merkur Andelskasse

En kedelig bankdame, der flytter samfundet

Det var forlægger Ove Krak, der fik ideen til at udgive opslagsværket med biografier, og efter 113 år er udgangspunktet det samme, som Ove Krak selv beskrev det i den allerførste udgave: ”At medtage mænd og kvinder, hvis levnedsløb kan tænkes at have interesse for en større kreds.”

”Kriteriet er, at man udmærker sig, at man arbejder passioneret og vedholdende inden for sit felt, at man nyder anerkendelse blandt sine fagfæller, og at man sætter et aftryk,” forklarer redaktør ved Gads Forlag, som udgiver bogen, Bolette Rud Pallesen til Ritzau.

Og derfor glæder det Charlotte Skovgaard, at hun som repræsentant for den finansielle sektor kan være et talerør.

”Det er dejligt, at jeg som en lidt kedelig bankdame, der repræsenterer en lidt kedelig sektor, på den måde kan gå ud og være med til at flytte samfundet i en mere bæredygtig retning. Det er jeg glad for både personligt, på Merkurs vegne og på sektorens vegne,” siger den 51-årige bankdirektør.

Årets nyoptagne inden for finans

I alt er 95 nye navne tilføjet til Kraks Blå Bog. Inden for kategorien 'finans' er 6 nye navne optaget:

• Charlotte Skovgaard, adm. direktør Merkur Andelskasse
  • Jens Villum Kann-Rasmussen, civilingeniør, bestyrelsesformand Villum Fonden
  • Kristine Stenhuus, koncerndirektør ATP
  • Pernille Fabricius, direktør NNIT, bestyrelsesmedlem
  • Peter Helt Jacobsen Haahr, adm. direktør LEO Foundation
  • Rie Odsbjerg Werner, adm. direktør Tryghedsgruppen

Se alle de nye navne her.

Flere kvinder end mænd

I alt indeholder årets trykte udgave af opslagsværket 8.267 biografier over nulevende personer, mens den digitale version rummer samtlige biografier på de ca. 30.000 personer, der har været optaget i bogens levetid.

Der har været flest mænd blandt de nyoptagne gennem tiden, men sidste år var der lige mange mænd og kvinder blandt de nye navne.
I år er det så første gang, at der er optaget flere kvinder end mænd i den anerkendte opsamling.

Og det glæder Charlotte Skovgaard, der selv er et særsyn i den finansielle sektor, hvor antallet af kvindelige bankdirektører kan tælles på en enkelt hånd.

”Det er dejligt. Mangfoldighed og diversitet er supervigtigt. Jeg er sikker på, at dem, der er optaget, er kommet med på grund af deres meritter og det, de har gjort. Og så er det bare positivt, at der er flere kvinder,” siger hun.