43 ansatte i chok over opkøb: Ingen havde set det komme

Det kom som et chok for de ansatte, at PFA Bank er solgt til Jyske Bank. Det fortæller Lis Dalgaard, der med opkøbet selv fik sin ilddåb, da hun kun har været tillidsrepræsentant i 14 dage.

19. jun. 2023

”Hvad?!”

Medarbejderne var målløse, da de i sidste uge blev præsenteret for en ny virkelighed. PFA Bank, der har speciale i investeringer, overtages af Jyske Bank.

”Ingen havde vist set det komme. Så det var chokerende for de fleste, da der blev orienteret om det på et fællesmøde, hvor alle var blevet opfordret til at møde fysisk op,” fortæller Lis Dalgaard.

Hun har været ansat i bankens it-afdeling siden årsskiftet, men var faldet godt til og havde også sagt ja til at overtage posten som tillidsrepræsentant med indgangen af denne måned.

”Jeg er til møder konstant. Det er lidt af en ilddåb,” konstaterer hun, der dog har massiv erfaring fra tillidshvervsposter på tidligere arbejdspladser.

”Vi medarbejdere synes, vi havde en fin lille bank. Men sådan er livet, og heldigvis er vi bankfolk omstillingsparate. Jeg er sikker på, der vil blive taget godt imod os i Jyske Bank.”

"Vi ved ikke, hvor vi skal sidde, men fik at vide, at vi ikke skal til hovedsædet i Silkeborg og formentlig kan blive i København.”
- Lis Dalgaard, tillidsrepræsentant i PFA Bank

Ubesvarede spørgsmål

PFA Bank har eksisteret siden 2012, da den blev åbnet med tre medarbejdere. En del af de nuværende ansatte har opbygget mange års anciennitet efterhånden.

”Det er en stor besked at modtage, at man er opkøbt sammen med sin arbejdsplads. Vi er forskellige og reagerer forskelligt, men selvfølgelig er der nogle spørgsmål, alle gerne vil have svar på,” konstaterer Lis Dalgaard.

LÆS OGSÅ: Det skal du gøre, hvis din arbejdsplads bliver solgt

Det er især spørgsmålet om, hvor den fysiske arbejdsplads bliver for den enkelte, om man forbliver samlet eller splittes op. Endnu er der heller ikke sat dato på, hvornår der sker noget konkret for medarbejderne, officielt overdragelse ventes at blive 30. september, hvis myndighederne godkender købet.

”Udmeldinger er, at Jyske Bank er interesseret i os i samlet flok, alle kan komme med over, også studentermedhjælpere. Det må vi tro på. Vi ved ikke, hvor vi skal sidde, men fik at vide, at vi ikke skal til hovedsædet i Silkeborg og formentlig kan blive i København.”

Tænker på kunderne

Det er naturligvis vigtigt at få afklaret for den enkelte, men der er også en stor optagethed af, hvilken effekt opkøbet får for kunderne, fortæller hun:

”Det er faktisk utroligt i en situation, hvor der er så meget på spil for den enkelte, er mange af mine kolleger bekymret for: ”Hvad sker der med vores kunder?” i stedet for, ”Hvad der sker med mig?””.

Selv om der er spørgsmål, som endnu ikke kan besvares, er tillidsrepræsentantens oplevelse, at ledelsen gør, hvad den kan for at holde medarbejderne opdaterede.

”Der blev allerede første dag holdt tre informationsmøder. Processen kører efter bogen, der bliver sørget for, at alle får de tilgængelige informationer.”