Tjek dig selv: Hvad er vigtigst for dig på jobbet?

Hvornår ved man, at man trænger til et nyt job? Finansforbundet karriererådgiver anbefaler et tjek på 3 punkter.

Jo skarpere du er på dine prioriteter, desto lettere er det for dig at afgøre, om du er i det rigtige job, mener Charlotte Lindgren, seniorkarrierekonsulent i Finansforbundet.

Karrierekonsulenterne har særligt travlt hvert år i august, når medlemmerne kommer tilbage, og har brugt sommerferien på at tænke efter, hvordan det egentlig går med jobbet.

”Helt overordnet plejer vi karrierekonsulenter at sige, at hvis du er i tvivl om dit nuværende job er det rette for dig, så er det vigtigste, at du tænker over disse 3 punkter," siger hun:

1. Om du i tilstrækkelig grad føler, at du får tilgodeset de værdier, som er de vigtigste for dig.

2. Om du i tilstrækkelig grad får lov at anvende de personlige styrker og faglige kompetencer, som du bedst kan lide at bringe i spil på jobbet.

3. Om du i tilstrækkelig grad får lov at beskæftige dig med det, som driver og motiverer dig allermest.

Hvad ’i tilstrækkelig grad’ betyder kan kun du vide. Det er meget individuelt fra person til person, siger Charlotte Lindgren.

"Det vigtige er, at du føler, at det er godt nok for dig, og at du får tilgodeset det, der betyder mest for dig".
- Charlotte Lindgren, seniorkarrierekonsulent i Finansforbundet

Det kan også være nyttigt at foretage en lille mini-analyse af nogle af de områder, som vi ved har stor betydning for arbejdstrivsel, mener Charlotte Lindgren.

Det kan f.eks. være inden for områderne:

• Din virksomhed, dit job og dine opgaver
  • Din udvikling
  • Din leder
  • Dine kolleger
  • Din balance ml. job og fritid

”Prøv at reflektere over, hvordan du ’scorer’ i forhold til de fem områder.
Hvor scorer du henholdsvis højt og lavt på din tilfredshed, og kan du leve med den situation, som gør sig gældende? Hvad er mest presserende at få ændret på?

Man kan nok aldrig få tilgodeset alle parametre. Det vigtige er at du føler, at det er godt nok for dig, og at du får tilgodeset det, der betyder mest for dig”, siger Charlotte Lindgren.

Læs om Finansforbundets karrierådgivning