Søren Pind: Gå i krig, finansansatte

Søren Pind, debattør og tidligere minister, opfordrede på møde hos Finansforbundet i Danske Bank finanssektoren og dens ansatte til at kæmpe for at genvinde samfundets respekt. Der er så mange gode historier at fortælle, det skal I se at komme i gang med, siger han.

”Jeg kan ikke forstå, at I ikke slår igen. Simpelthen ikke forstå det”.

Søren Pind siger det med eftertryk. Han har med undren iagttaget, hvordan finanssektoren bliver ved at finde sig i den skurkerolle, den blev tildelt - og tog på sig - i forbindelse med finanskrisen.

”Man skal turde sige: ”Vi er vigtige, og jeg vil ikke finde mig i at blive kaldt alt muligt grimt, fordi jeg arbejder i en bank”. Finanskrisen er lang tid siden, og I slæber jer stadig langs jorden. I bliver trådt på og hånet”.

Søren Pind, debattør og tidligere minister, opfordrede på møde hos Finansforbundet i Danske Bank finanssektoren og dens ansatte til at kæmpe for at genvinde samfundets respekt. Foto: Martin Dam Kristensen.

Ordene faldt på et tørt sted i forbindelse med et seminar for Danske Banks tillidsrepræsentanter, hvor den tidligere minister og Venstre-politiker holdt oplæg.

Der var tilfreds mumlen og udveksling af sigende blikke blandt tilhørerne i salen, da han igen og igen opfordrede sektoren til at kæmpe sin sag og dyrke fortællingen om banken som central samfundsspiller. Han har fat i noget helt rigtigt, var stemningen, og flere rejste sig og gav deres besyv med.

Som en kvinde fx påpegede, udlægges det som grisk, at der tjenes penge på penge, mens det ikke udlægges som et problem, når Novo Nordisk tjener penge på sygdom.

Fortæl de gode historier

Hvis stemningen skal vendes, skal sektoren have de gode historien om sit virke frem i lyset, rådede Søren Pind:

”I er garanter for, at folk trygt kan gå hen og skaffe kapital til at åbne egen forretning – det er afgørende for, at Danmark er et velstående land. Der er så mange gode historier at fortælle, det skal I se at komme i gang med”.

"Der er så mange gode historier at fortælle, det skal I se at komme i gang med”.
- Søren Pind

Han ser overkørslen af finanssektoren som en del af en mere generel udvikling:

”Man kan sige, at I er foran resten af samfundet. I er allerede faldet fra tinderne. Det er noget, vi alle skal igennem. Det begyndte med politikerne, som blev jaget, så blev det embedsmændene tur, og under finanskrisen blev det jer, bankfolk, der blev jaget”.

Og det holder ikke op, hvis sektoren ikke gør mere modstand, mener han:

”Når man lægger sig ned og signalerer: I kan bare komme og tage mig, så fortsætter det. Senest at I skal betale en eller anden Arne-skat og bare siger: ”Nå” og accepterer det”, siger han med henvisning til, at finanssektoren skal finansiere store dele af Arne-pensionen.

”Bankerne har svært ved at lave forretning, de er ramt af kontrol, de bliver brugt af politikere. I skal kæmpe jeres sag og vise, hvor vigtige I er, med sammenhængende, vigtige historier”.

Men branchen skal også stå ved sine handlinger. Som for eksempel at fortælle, hvorfor der er gebyrer på bankforretninger, pointerede han:

”Problemet er, at sektoren har prøvet at gemme gebyrer, hvor man skulle have stået åbent ved dem og fortalt, hvorfor de er der. Nu er diskussionen bare centreret om, "at de svin tager alle de penge". Stå ved det - hav en kerne”.

Kernen bliver der brug for til at stå imod i krigen – for det er det ord, Søren Pind bruger. Han foreslår, at alle banker opruster på kommunikationen ved simpelthen at blive deres eget mediehus, som fremskaffer relevante data til de overbevisende, positive historier.

”Det her er en krig. I har brug for nogle som ikke stopper, nogle, som kan slås, soldater og krigere. De findes. Hvis man satte ressourcerne af til det, kunne man godt lave en god krig”.