Suk! Skal vi nu tale om min udvikling igen?

Møder du også udviklingssamtalen med dybe suk? Det er ærgerligt, mener erhvervspsykolog Henrik Leslye. For den kan både booste din karriere og give dig et bedre arbejdsliv.

1. Hvad trives du med?

Til en start er det godt at tænke lidt over, hvad du trives med. Spørg for eksempel dig selv, hvad der ville motivere dig til at bruge tid på gratis frivilligt arbejde? Svarene kan være vidt forskellige, for trivsel opleves forskelligt.

I forskningen definerer fem elementer, også kaldet PERMA, hvad der får os til at trives i arbejdet: Når vi får Positive følelser, når vi føler os Engageret, når vi har gode Relationer, når arbejdet er Meningsfyldt og endelig At sejre og nå i mål

2. Skriv gode oplevelser ned

Således inspireret skal du nu finde ind til det, du selv har det godt med, og som du gerne vil have mere af.

Start cirka tre uger inden du skal til samtale, hav en lille notesbog på dig, og skriv ned, når der er noget på din arbejdsdag, som gør dig særligt glad. Bare to-tre linjer om, hvad du lavede med hvem og hvordan.

Du skal gerne ende med at kunne vælge cirka fem af de væsentligste situationer ud og gerne forskellige.

3. Kog det ind til essensen

Nu har du råmaterialet, som du skal koge et koncentrat af, der er guld værd at have med til samtale.

En metode er at tage hver enkelt situation og stille dig selv fire spørgsmål:

1. Hvad var formålet med det, du lavede, og betød det noget, hvem det var til?
  2. Havde det en væsentlig betydning, hvem du arbejdede sammen med?
  3. Havde det en væsentlig betydning, hvornår på dagen det var?
  4. Havde det en væsentlig betydning, hvad indholdet i arbejdet var?

Skriv det allervigtigste i dine fire svar ned i en-to sætninger. Det tager op til en halv time at bearbejde hver enkelt situation, men udbyttet kan være livsforandrende.

4. Det ønsker jeg mere af

Hvor du måske tidligere har oplevet samtalen som meget luftig, og 'det går jo meget godt', kan du nu gå ind til udviklingssamtalen og helt konkret tage udgangspunkt i, hvad der gør dig glad på arbejdet.

Brug dine punkter/sætninger som en ønskeseddel over for din leder på noget, du gerne vil have mere af.

Du har måske gennemført et projekt med en kollega, der gled vildt godt, og hvor din leder nu vil forsøge at finde flere opgaver, I kan være fælles om. Eller du fik et kick af som noget helt nyt at skulle rådgive i byggesager, hvor din leder så lover at sende flere af den slags opgaver i din retning.

Og du oplever, at det faktisk er begyndt at handle om udvikling, performance og trivsel.

Kilde: Erhvervspsykolog, cand.psych. Henrik Leslye på webinar i Finansforbundet. Han er en prisbelønnet og erfaren foredragsholder, underviser, coach og strategisk rådgiver, der har arbejdet med trivsel i store og små organisationer og virksomheder i mere end 20 år og været fast tilknyttet underviser i Finansforbundet de sidste 13-14 år.