Pressede kunder giver ny hverdag i banken
Bankrådgiver Anita Ryberg oplever nye typer af henvendelser, som kræver høj grad af empati. Mange bekymrede kunder henvender sig for at få gennemgået økonomien.
Det mærkes nu i pengeinstitutterne, at økonomien er under pres i familien Danmark.
Stigende priser udhuler lønnen, som det ikke er sket herhjemme siden 1950, viser en prognose fra Danske Bank. Det betyder mange bekymrede kunder og større træk på bankrådgiverne.
”Vi vil have tæt kontakt med vores kunder. Lige nu betyder det i høj grad, at vi skal bekræfte vores kunder i, at det nok skal gå”.
Det fortæller Anita Ryberg, der er bankrådgiver i Ringkjøbing Landbobank i Viborg. Hendes oplevelse er, at bankrådgivere over hele linjen møder den samme bekymring hos kunderne, og at det præger og ændrer samtalerne med kunderne.
”Efter tiden med økonomisk opsving er det nu noget andet, der er fokus på”.
Foto: Martin Dam Kristensen
Ind til benet
Anita Ryberg har løbende samtaler med kunder, der er nervøse. For om de kan beholde bilen, som kan være helt afgørende for en families logistik i hverdagen - eller om de i længden kan blive i deres hus.
Ofte kan hun berolige dem.
”Det er kunder, som hele deres liv har truffet rigtige og fornuftige valg. De har ikke haft en chance for at forudse, at de ville ende med at skulle sidde så stramt”.
Kunderne er bekymrede og nervøse for deres økonomi, når de henvender sig, men Anita Ryberg har ikke oplevet aggression.
”Vi forstår, at de er pressede og viser dem, at vi er med dem”.
Nogle kunder spørger hende, hvor længe banken tror, prisstigningerne fortsætter:
”Det har vi jo desværre ikke mulighed for at give mere kvalificerede bud på end alle andre”.
Kræver empati
Anita Ryberg er glad for at kunne hjælpe kunderne og i mange tilfælde kunne berolige dem med, at det nok skal gå.
”Vi synes allesammen, at det er sjovere med opgangstider, også som bankrådgivere. Men det er godt at mærke, at vi kan hjælpe kunderne med at få overblik og ro på”.
Foto: Martin Dam Kristensen
Netop i en situation som nu, er det empatiske blik for den enkelte kunde meget vigtigt, oplever hun. I en tid med digitalisering er det tankevækkende, hvor vigtigt det menneskelige aspekt er i jobbet som rådgiver:
”Det her er ikke noget en robot kan håndtere”.
Ligesom mange er nervøse for deres aktuelle økonomi, er der også mange, der holder igen med at investere i noget nyt.
”Køb og investeringer bliver sat på pause og udskudt. Det er tydeligt at mærke – og helt forståeligt”.