Futurist: Fremtiden er en muskel, vi skal træne

Fremtiden er usikker og svær at forudsige. Men vi har bedre forudsætninger for at møde den, hvis vi forholder os til den og mener noget om den.

2. jan. 2023

Det er svært at spå – især om fremtiden, lyder en velkendt talemåde. I øjeblikket er det ekstra vanskeligt.

”Kriser, krig og uro medfører, at fremtiden fremstår mere utydelig, end vi er vant til”, fastslår Carsten Beck, futurist i Copenhagen Institute for Future Studies (CIFS) og flittig fremtidskonsulent for Finansforbundet.

Alligevel er det en god idé at forholde sig til fremtiden. Det gælder i den nære familie derhjemme, sammen med kollegerne på jobbet og på direktionsgangene.

”Fremtiden er en muskel, vi skal træne. Hvis vi hele tiden forholder os til her og nu, får vi ikke trænet evnen til at se på de store forandringer”, pointerer han og tilføjer:

”Fremtiden kommer mindre bag på dig, hvis du har forholdt dig til den. Også selvom tingene måske bliver helt anderledes”.

Tag snakken med kollegerne: Hvad vil vi? Hvad er vigtigt? Sæt ord på fremtiden!
- Carsten Beck, futurist i Copenhagen Institute for Future Studies (CIFS)

Lige nu skygger flere aktuelle kriser for vores udsyn bare et par år frem i tiden.

”Summen af kriser er markant lige nu, og der er ingen tvivl om, at krigen i Ukraine, energikrisen og inflationen også kommer til at påvirke 2023. Men ingen kender langtidseffekterne: bliver kriserne mere omsiggribende eller snarere en svag rumlen i det fjerne”, funderer Carsten Beck.

Han mener ikke, at vi kan trække på erfaringer fra fortidens kriser i dag. Oliekrisen og 1980’ernes inflation var helt anderledes situationer.

Et godt udgangspunkt for at komme videre

Carsten Beck minder om, at Danmark har et rigtigt godt udgangspunkt for at komme videre, når billedet vender.

”Dansk økonomi er generelt godt polstret, og vi er kommet langt med digitaliseringen af samfundet”, fremhæver han – og indskyder straks, at det altså ikke er nogen anledning til at hvile på laurbærrene.

I stedet opfordrer han til, at vi taler om, hvad vi ønsker og forventer af fremtiden.

I den nære familie kan det f.eks. handle om balancen mellem arbejde og andre sider at tilværelsen. Eller hvordan man vil agere i forhold til klimaet. Skal der f.eks. strøm på bilen og mere grønt på menuen?

Tag snakken med kollegerne

På arbejdspladsen er der oplagt at zoome ind på fremtidens fællesskaber. Hvornår giver det fysiske møde mening i en gennemdigitaliseret verden – både når vi taler om kolleger og om kunder?

”Tag snakken med kollegerne: Hvad vil vi? Hvad er vigtigt? Sæt ord på fremtiden”, foreslår Carsten Beck.

Direktionen skal i dén grad også passe træningen i fremtidsfitnesscentret:

”Når fremtiden er usikker, er det fristende at afvente situationen og holde sig til kvartalsvise småjusteringer. Men skal man holde fast i den samme strategi, når forudsætningerne har forandret sig markant? Selvom fremtiden er mere utydelig end nogensinde, står man stærkere, hvis man forholder sig aktivt til den”, slutter futuristen.

Carsten Beck kommer med flere bud på de nære fremtidsudsigter for finanssektoren, når Finansforbundet holder Nytårskur 2023 onsdag 11. januar. Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her

Fit til fremtiden på jobbet

3 spørgsmål, som du og kollegerne kan bruge til at komme i gang med at træne jeres fremtidsmuskler:

1. Hvad har overrasket dig over udviklingen i dit arbejdsliv i de seneste par år?

2. Hvordan har du mulighed for at arbejde med fremtiden og innovation på din arbejdsplads?

3. Hvilke værdier og prioriteringer, synes du udgør et væsentligt grundlag for dit arbejdsliv i årene der kommer?

Kilde: Futurist Carsten Beck, CIFS