Finansforbundet afviser kritik i rapport om konkurrence om privatkunder

Ny rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelse peger på, at konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder kan styrkes, og ser lønniveauet som et tegn på det. Finansforbundet og Finans Danmark afviser konklusioner i rapporten.

Tirsdag udkom Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens længe ventede rapport om Konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder. Konklusionen er, at konkurrencen for privatkunder kunne være bedre.

Men både Finans Danmark og Finansforbundet afviser konklusioner i rapporten.

Rapporten er bestilt af erhvervsminister Simon Kollerup (S), som er kritisk overfor konkurrencesituationen.

”Det er rigtig godt, at vi nu har fået en ny status på konkurrencen i banksektoren. Men jeg synes, det er alarmerende læsning. Vi har et problem, når så mange danskere ikke kan gennemskue, hvad de betaler til deres bank, og når så få danskere skifter bank. For hvis man ikke kender prisen på at være svært at vide, om man er bedre tjent med at skifte bank”, skriver Simon Kollerup i et skriftligt svar til Finanswatch.

Han henviser til, at det årligt er fem procent af privatkunderne, der skifter bank, og til Konkurrencestyrelsens eksperiment, hvor godt 4 ud af 10 bankkunder ikke kunne finde dækkende oplysninger om prisen ved at være kunde.

Størstedelen af kunderne – knap 70 procent – tilfredse eller meget tilfredse med deres bankrådgiver.
- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver i rapporten, at generelt er kunderne tilfredse med deres eget valg af bank. Over halvdelen vil anbefale andre at bruge den, mens kun otte procent vil fraråde det.

Samtidig er størstedelen af kunderne – knap 70 procent – tilfredse eller meget tilfredse med deres bankrådgiver.

Høj efterspørgsel på arbejdskraft

Men rapporten konkluderer også, at der er høje lønninger i finanssektoren, og ser det som et tegn på en mindre effektiv konkurrencesituation.

Det afviser formand for Finansforbundet Kent Petersen blankt. Han mener, at lønnen i den finansielle sektor er et udtryk for den efterspørgsel, der er efter medarbejdere med de kompetencer.  Og han mener, der er tale om en høj produktivitet og en fornuftig indtjening i sektoren.

"Det er noget vrøvl. Jeg forstår ikke argumentet for, at høje lønninger er et udtryk for ringe konkurrence. De seneste snart to år har der været en høj efterspørgsel efter arbejdskraft, hvorfor prisen stiger," siger Kent Petersen til Børsen Pro

Han understreger, at der jo til gengæld er perioder, hvor fyringsrunderne står i kø.

Konkurrencestyrelsen skriver, at de opgjorte lønpræmier ligger i top ti blandt 128 forskellige brancher i analysen og er højere end i brancher som forsikring, pension, kreditforeninger og finansiel service.

Omvendt udgav Finans Danmark sidste år en tilsvarende analyse af lønniveauet i den finansielle sektor.

I sammenligning med andre brancher fandt Finans Danmark generelt, at lønpræmien i bank-og realkreditsektoren lå et stykke under lønpræmien inden for bl.a. forsikring og pension, fremstilling af farmaceutiske varer, luftfart mv.

Om rapporten

Rapporten 'Konkurrencen på bankmarkedet for
privatkunder' er udgivet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs hele rapporten her

Brancheorganisationen Finans Danmark vil gerne i dialog om at gøre det nemmere at finde oplysninger om omkostningerne for kunderne, selvom der allerede er udviklet en række værktøjer.

Men afviser kraftigt, at konkurrencesituationen skulle være ”alarmerende”.

“Grundlæggende kan vi ikke genkende billedet, som de tegner af konkurrencesituationen. Vi mener, at danske bankkunder er nogle af de mest mobile i hele Europa. Ser man på priserne på boliglån, er de vel nogle af de billigste, man kan få i hele verden,” siger Ulrik Nødgaard, adm. direktør i Finans Danmark til Børsen.

Også tidligere direktør i Konkurrencestyrelsen Finn Lauritzen afviser kritikken. I Finanswatch siger han, at læser man rapporten i sin helhed, er der ikke noget at komme efter.

"I det store hele må man sige, at den finansielle sektor bliver frifundet. Der er indikatorer, der peger i retning af, at konkurrencen godt kunne være hårdere, men rapporten slår ikke ned på noget, der er rigtig forkert,” siger Finn Lauritzen, der understreger, at han i dag udtaler sig som seniorrådgiver i tænketanken Axcel Future.

Konkurrencestyrelsen refererer selv i sin rapport til Finansforbundets survey fra 2021 udført blandt bankrådgivere.

Undersøgelsen spørger bl.a. ind til rådgivernes oplevelse af konkurrencesituationen. Her vurderede knap 60 procent af rådgiverne, at der er hård konkurrence imellem bankerne. Størstedelen af rådgiverne mente, der er enten nogen eller hård konkurrence.

Over 70 procent af bankrådgiverne svarede, at konkurrencen er intensiveret over de seneste 3 år.