Nu er Handelsbanken en del af Jyske Bank: ”Alle har virkelig glædet sig”

Jyske Bank har nu officielt overtaget Handelsbankens aktiviteter. Og det er en dag, som mange har set frem til, fortæller kredsformand.

Det er ikke kun børn og juleglade sjæle, der har glædet sig til, at kalenderen nu skriver december.

Også i Jyske Bank og Handelsbanken har man set frem til 1. december, der officielt markerer, at de to banker nu er blevet til én.

Det fortæller formand for Finansforbundet Jyske Bank Kreds, Marianne Lillevang.

”Alle har virkelig glædet sig til, at det nu endelig var closing day. Der har været god stemning hele vejen rundt. Selvom der i den grad har været travlt, har der været en enorm velvilje til, at det her skal lykkes,” siger hun.

"Det er så befriende, at vi nu kan tale frit med hinanden på kryds og tværs."
- Marianne Lillevang, formand for Finansforbundet Jyske Bank Kreds

Befriende at kunne tale med hinanden

Torsdag morgen blev dagen markeret, da medarbejdere på tværs af de to organisationer var samlet rundt omkring i landet og fik champagne, mens de så et tv-indslag med den øverste ledelse, hvor der blev budt velkommen.

”Det er så befriende, at vi nu kan tale frit med hinanden på kryds og tværs,” siger Marianne Lillevang.

Kredsformanden har selv prøvet at blive fusioneret ind i Jyske Bank, da Holstebro Bank i 1989 blev en del af banken. Og det var gennemgående en god oplevelse. Hun håber, at det også bliver en god proces denne gang.

”Det handler om mennesker. Det handler om menneskers vilje til at være nysgerrige, til at være sammen, til at grine sammen, til at arbejde sammen, til at turde bidrage - uanset hvilken organisation man kommer fra. Når mennesker mødes og vil hinanden, så opstår der noget godt," siger Marianne Lillevang.

”Vi skal have fokus på, at vi værner om hinanden," siger Marianne Lillevang, der er formand for Finansforbundet Jyske Bank Kreds

Medarbejdere på date

Nu begynder en lang proces, hvor de nu i alt cirka 3850 medarbejdere i Jyske Bank kan begynde at lære hinanden at kende.

Og Marianne Lillevang har hørt, at medarbejdere rundt omkring i landet allerede har lavet ”dates” med hinanden på kryds og tværs.

Hun understreger, at det ikke nødvendigvis bliver en let proces hele vejen igennem.

”Vi skal have fokus på, at vi værner om hinanden. De meldinger, vi har fået fra vores tillidsrepræsentanter rundt omkring, er, at de har øje for, at der bliver taget hånd om kollegerne fra de andre organisationer. Det har rørt mig meget,” siger Marianne Lillevang.

Helt konkret skal Handelsbankens medarbejdere i første omgang møde ind, hvor de plejer og bruge de systemer, de plejer.

”Der er planer for en god integration, som jeg som kredsformand understøtter. Men selvfølgelig er det hele ikke afklaret endnu. Det betyder meget for os, at der bliver en god overgang,” siger hun.