Menu luk

Jeg er vokset som menneske

Hvis du vil andre mennesker, skal du ikke tøve med at blive tillidsrepræsentant. Det giver erfaringer og evner, man kan bruge og drage nytte af resten af ens arbejds- og privatliv, lyder det fra 32-årige Anders Nørgaard, der er systemudvikler i Spar Nord.

27. apr 2022
5 min
Af Johannes Nørgård

Mange tænker ofte, at det med at være tillidsrepræsentant er noget, der tager en masse tid med et hav af møder, tunge forhandlinger om overenskomster og opslidende konflikter, hvor man er kastebold mellem ledelse og kolleger.

Men sådan ser den 32-årige systemudvikler i Spar Nord, Anders Nørgaard, ikke på det. Han har været tillidsrepræsentant i lidt over to år, og selv om han blev valgt på et udfordrende tidspunkt kort før Danmark lukkede ned på grund af Covid-19, har det været en berigende oplevelse, han på ingen måde har fortrudt.

”Hvis man gerne vil gøre noget for andre mennesker, så skal man ikke tøve med at blive tillidsrepræsentant. Det har været en kæmpe udviklingsrejse for mig og de erfaringer og evner, jeg har tilegnet mig undervejs, er noget jeg kan bruge og drage nytte af resten at mit liv, både i arbejdet og privat”.

Pludselig udfordret af Covid-19

Anders, der har en fortid blandt andet som manager i McDonald og underviser i spiludvikling, kom ind i Spar Nord via en masteropgave, han lavede i forbindelse med sin kandidatuddannelse i Mediaology. Her bestod opgaven i at bruge nogle spilelementer, der motiverede kunderne til at få bedre styr på deres økonomi. Da han blev færdig som kandidat, fik han i juli 2017 tilbudt fast arbejde i Spar Nords hovedsæde i Aalborg. Det tog han imod, for han var tiltrukket af samspillet med mennesker og finansiering. Det var også det menneskelige aspekt, der trak i ham, da posten som tillidsrepræsentant blev ledig i januar 2020 for de 75 kolleger i it-afdelingen, hvoraf de cirka 50 er medlem af Finansforbundet.

”Jeg kan godt lide at gøre en positiv forskel for andre mennesker i deres hverdag, og kunne godt se mig som bindeled i forhold til ledelsen. Desuden satte jeg mig ind i, hvad grunduddannelsen rummede og fandt den spændende, med en masse muligheder for selvudvikling”, siger han og fortæller, at han som noget af det første ville på den uddannelse.

Han blev valgt uden modkandidat, men bedst, som han var ved at finde ind i sin nye rolle gennem tæt sparring med den tidligere tillidsrepræsentant og møder med ledelsen, kom Covid-19 og lukkede Danmark ned.

”Det var langt fra en drømmesituation. I næsten halvdelen af tiden som tillidsrepræsentant har jeg været det fra distancen og uddannelsen blev udskudt tre gange. Jeg havde åben telefon og var altid tilgængelig. Der skulle jeg forholde sig til en masse praktiske spørgsmål om nedlukning og kollegernes rettigheder i forhold til deres børn hjemmeskole og arbejde. Heldigvis har kredsen været helt fantastisk og jeg har kunne ringe, hver gang jeg var i tvivl om noget. Desuden havde ledelsen i Spar Nord meget fint meldt klart ud, at familielivet selvfølgelig skulle fungere for medarbejderne, så kunne man ikke yde optimalt, så var det en omkostning, de tog på sig”.

Fokus på trivsel og uddannelse

En af de største udfordringer under nedlukningen var introduktionen af nye medarbejdere, når det skulle foregå online, fortæller Anders:

”Her gjorde jeg rigtig meget for at gøre det så personligt som muligt, ved at give noget af mig selv i snakken, fortælle om, hvem jeg selv er som menneske og være åben omkring, de barrierer, der måtte være. En åbenhed, jeg efterfølgende har fået positive tilbagemeldinger på”, siger han og fortæller, at der også var opløftende oplevelser, som da de for at styrke fællesskabet tænkte ud af boksen og fik arrangeret en vinsmagning, hvor deltagerne fik en kasse med smagsprøver, mens en vinkyndig snakkede undervejs.

”Det var næsten alle, der deltog og mange blev siddende online bagefter til et stykke ud på aftenen, hvor de hyggede, drak rester og spiste snacks”.

Netop trivsel og uddannelse er to fokusområder, Anders vægter meget højt. De har arrangementer, hvor de tager ud at spiser og bowler, men også arrangementer med foredrag om noget, der er it-relevant:

”Ny viden og uddannelse er så vigtig for os. Vi er i en branche, hvor it er i konstant forandring, så det er vigtigt, at vi hele tiden holder vores viden skarp. Der synes jeg, at Finanskompetencepuljen er en fantastisk mulighed for os medlemmer. Den giver så mange muligheder”.

Alle kan lære at blive tillidsrepræsentant

Nu, hvor det heldigvis har været hverdag i et stykke tid, har Anders tilegnet sig faste rutiner. Han tager ind imellem det, han kalder en kafferunde, hvor han snakker med hver enkelt og hører, hvad der rør sig, og når der kommer nye kolleger, går han rundt, inden de skal til møde og introducerer sig, så de ved, hvem de går til møde med. Det personlige betyder meget for ham, og derfor er det sværeste også, når han står i en afskedigelsessituation.

”Det er svært. Her er det virkeligt vigtig at få sendt folk godt videre. Der har samtalen, og ens valg af ord, en enorm betydning for at medlemmet trods omstændighederne får den bedst mulige oplevelse”.

Men du bruger tid og energi, hvad giver det dig så til gengæld at være tillidsrepræsentant?

”Det har givet mig utroligt meget. Både i forhold til, hvordan jeg kommunikerer med andre, min empati og evne til at sætte sig ind i, hvordan andre har det. Jeg har lært meget om mig selv og det har være en kæmpe udviklingsrejse. Selv min hustru siger, at jeg er blevet bedre til at kommunikere derhjemme på en åben og forståelig måde, så husfreden er også blevet styrket”, siger Anders og griner. Han mener heller ikke, at det kræver helt særlige forudsætninger at stille op som tillidsrepræsentant.

”Alle kan lære at blive tillidsrepræsentant. Så længe man har det godt med at være sammen med andre mennesker og deres trivsel betyder noget for en, så er der potentiale – så er det noget, man roligt kan springe ud i”.