Nyt jobprojekt for +50 har fået halvdelen i job på 5 måneder

Jobprojekt for ledige +50 fortsætter sin succes. Nu er halvdelen kommet i job. Mange i finanssektoren i gode stillinger til høj løn, hvor de får udnyttet deres livserfaring og alle deres kompetencer

14. jun. 2022

De alvorstunge statistikker om langtidsledighed og beretninger om mennesker, der føler sig afvist og sat på bænken alene på grund af alder, er ikke et livsvilkår, man behøver at affinde sig med.

Det viser de imponerende resultater fra projektet for ledige +50 ”Udsyn og ambitioner” lavet i fællesskab mellem Finansforbundet og FTFa. Projektet hjælper gennem personlig coaching, workshops og netværksgrupper ledige +50 tilbage i arbejdslivet.

Siden starten i januar har 112 ledige deltaget i Øst- og Vestdanmark, og de 57 er kommet i job, viser de seneste tal fra slutningen af maj.

Da deltagerne starter i projektet løbende, er der endda nogle i disse tal, som først lige er begyndt.

Projektleder fra FTFa Svetlana Vinogradova glæder sig over tallene, men især også over de personlige sejre, deltagerne oplever ved at havne i gode jobs:

”Mange har fået job i finanssektoren, men vigtigst og fælles for de fleste er, at de er kommet ud i gode stillinger og mange til høje lønninger. De har fået et nyt og meningsfuldt arbejdsliv, hvor de får udnyttet deres lange livserfaring og alle deres kompetencer. Nogle fortæller endda, at de har fået deres livs drømmejob”.

Ny tro på egne evner

Blandt de virksomheder som har åbnet døren for deltagerne er: Vækstfonden, Postnord, Arbejdernes Landsbank, Lån og Spar Bank og Danske Bank, hvilket ifølge Svetlana Vinogradova er utroligt positivt:

”Det giver mig et begrundet håb om, at den meget fokus, der har været i offentligheden omkring de +50-åriges mange kvaliteter som arbejdskraft er begyndt at give resultater. Det gør mig ret fortrøstningsfuld i forhold til resten af vores deltagere. De skal nok komme i job. Det er kun et spørgsmål om tid”.

"Det slider på ens selvtillid og selvværd at være ledig. Det har været meget positivt for mig at være med i 'Udsyn og Ambitioner'. Det giver ny energi til at kæmpe videre og få øje på de muligheder, jeg har."
- Jane C., deltager i 'Udsyn og Ambitioner'

I følge Svetlana Vinogradova handler jobsøgning i høj grad om, hvor man er mentalt, og hvad man udstråler. Her får deltagerne et boost, som kan være en af forklaringerne på projektets flotte resultater:

”Vi ser, at mange af deltagerne i løbet af projektet flytter sig mentalt. De genfinder troen på dem  selv og på deres egne evner. Mange begynder også at se bredere på jobmulighederne. Vi har for eksempel haft en regnskabschef, der tog skridtet fuldt ud. Han fik lyst til at lære noget om digital markedsføring, tog på kursus og blev vildt digitalt begejstret. Alt tyder på, at han snart kommer videre i et godt job”.

En usædvanlig gæst

Undervejs har projektet også med støtte fra Finansforbundet taget flere metoder i brug. Hvem er for eksempel bedre til at brænde igennem og fange tilhørernes opmærksomhed end skuespillere?

Derfor hyrede projektet erhvervsskuespilleren Jeppe Christoffersen til en workshop, hvor han øste ud af sit fags hemmelige tricks i kunsten at formidle med gennemslagskraft og autenticitet, hvor man med stemme og kropssprog understøtter sit budskab på en troværdig måde.

Det var en øjenåbner, der gav deltagerne vigtige værktøjer, når en arbejdsgiver skal overbevises om, at man er den rigtige kandidat til jobbet.

Er du +50år og ledig

Er du interesseret i at komme med på holdet i projektet ”Udsyn og ambitioner”, så send en mail til Svetlana Vinogradova på: udsynambition@ftfa.dk