Christian blev fyret og ansat igen 14 dage senere

Danske Bank fyrer medarbejdere og ansætter dem derefter hurtigt igen. Christian Hempler Wørmer har arbejdet i banken i 17 år og er meget glad for, at han blev genansat straks efter sin fyring. Men den gjorde ondt.

”At få en opsigelse smækket i hovedet, at være den, der blev peget ud og kunne undværes – det var meget ubehageligt”.

37-årige Christian Hempler Wørmer havde arbejdet i Danske Bank i 17 år, da han sammen med syv kolleger modtog totalt overrumplende fyringer. Allerede dagen efter blev han imidlertid kontaktet om et andet job internt i banken.

”Jeg blev afskediget en torsdag, og dagen efter ringede min nuværende chef og inviterede til samtale. 14 dage efter blev jeg genansat i banken”.

Christian Hempler Wørmer var meget glad for at sige ja til jobbet og fik titel af Chief Consultant i stedet for Chief Business Analyst.

”Det er en helt anden stilling jeg er kommet i nu, men hvor jeg faktisk i højere grad kan bruge min viden, erfaring og spidskompetencer”.

Foto: Jasper Carlberg

Loyalitet belønnes ikke

Selv om det hele endte godt, undrer Christian Hempler Wørmer sig over, at både han og adskillige andre kolleger først er blevet fyret og straks efter genansat. Selv har han været i banken, siden han var 20 år, i syv-otte forskellige job.

”Jeg fik følelsen af at være til overs og noget, man bare kunne skaffe sig af med uden nærmere eftertanke”.

”Det kan være svært at forstå, at banken gengælder mange års loyalitet på den måde. I det hele taget mærker man næsten ikke, at banken sætter pris på loyalitet. Man oplever fra tid til anden, at folk der kommer udefra og ikke nødvendigvis altid har større kompetencer, får mere i løn end os, der har været i banken i rigtig mange år”.

Skal overstås

Fordi fyringer er noget ubehagelige, også for chefer, har han overvejet, om det er baggrunden for, at nogle bare gerne vil have det hurtigt overstået.

”Nogle giver sig måske ikke tid til at overveje, hvilke andre muligheder, der kunne være i banken for den enkelte”, siger Christian Hempler Wørmer. Han fik med fyringen en følelse af at være en puslespilsbrik, der var i overskud.

Hvis mulighederne internt i banken i stedet blev gennemtænkt, kunne man måske tilbyde flere et andet job i banken, i stedet for at fyre dem, mener han.

”Det behøver jo ikke være et job, der fuldstændig modsvarer det, man havde”.

Belastning

Foruden den mentale belastning ved fyringen, skabte den også usikkerhed i familien i forhold til den økonomiske fremtid:

”Min kone og jeg havde planlagte at udskifte bilen. Det blev udsat, vi vidste jo ikke, om vi skulle klare os med én løn i en periode. Vi var nødt til at tænke tingene igennem og være forberedte”.

Christian Hempler Wørmer brød et tabu ved åbent at omtalte sin fyring på LinkedIn, hvor han også meldte sig klar til nye udfordringer. Hans post blev på få dage læst 16.000 gange. Han modtog likes i stimer og omkring 60 opmuntrende kommentarer på ingen tid.

”Jeg var nødt til at holde alle døre åbne, til jeg vidste, hvad det endte med”.
Men han er meget glad for, at han fik mulighed for at blive i Danske Bank, som han nærer en dyb loyalitet over for:

”Min farfar og min far har arbejdet i banken, min kone og min storebror arbejder her. Det er lidt en familie-ting, og jeg har mange følelser for banken. Det er også her, jeg har det meste af mit netværk. Men jeg så det fra starten ikke, som om det var banken, der fyrede mig – det var min chef. Derfor ville jeg også meget gerne blive i banken”.

Vi gør en indsats

Nyhedsbrevet har spurgt Danske Bank, hvad man gør i banken for at undgå fyringer, der viser sig unødvendige, og modtaget et skriftligt svar fra Birgitte Krog, Head of HR Legal:

"I Danske Bank gør vi en stor indsats for at genplacere medarbejdere hvis job forsvinder. Vi har i fællesskab med Finansforbundet i Danske Bank arbejdet på en proces, hvor vi aktivt forsøger at matche medarbejdere ind i ledige stillinger, så vi i forbindelse med at en medarbejder får meddelelse om jobbortfald, samtidig tilbydes en stilling et andet sted i banken, hvis det er muligt.

Vi er naturligvis kede af, hvis der er medarbejdere, der i den forbindelse har haft en dårlig oplevelse. Vi forsøger hele tiden at blive bedre til at håndtere den vanskelige situation for medarbejderne, som altid vil være forbundet med afskedigelser.

Udgangspunktet er, at vi skal være så gode som muligt til at genplacere medarbejdere, hvor det er muligt, inden det kommer til en afskedigelse. Men det er desværre ikke altid en mulighed. Og vi vil derfor også fortsat bestræbe os på at finde alternative job til afskedigede medarbejdere i Danske Bank".