Fintech beskæftiger nu flere end pensionsbranchen

Fintech vokser hurtigt, og Finansforbundets engagement i udviklingen af nye former for finansarbejdspladser er med til at sikre fremtidige jobs, siger CBS-professor.

16. aug. 2022
Dansk / English

Fintech-selskaber etableret i Danmark beskæftiger i øjeblikket tæt på 4.300 medarbejdere.

Dermed har branchen, som forener finans og teknologi, overhalet de cirka 4.000 ansatte i pensionsbranchen (minus atp). Det fortæller Børsen, som tager udgangspunkt i tal fra hhv. Copenhagen Fintech og Forsikring & Pension.

Fintech-branchen skønner at kunne beskæftige 5.000 ved udgangen af 2023.

På CBS i København er professor Jan Damsgaard ikke overrasket over den positive udvikling:

”Den udspringer af, at man har lavet unikt innovationsmiljø i Copenhagen Fintech. Et miljø, hvor de enkelte banker ikke er i kamp med hinanden, og hvor man ikke udelukker medarbejdere, som har arbejdet for konkurrenten”.

”Det er med til at sikre fremtidsmulighederne for danske banker og fintech-virksomheder på et globalt marked - i stedet for at blive udkonkurreret og ædt”.
- Jan Damsgaard, professor CBS

Jan Damsgaard fremhæver også Finansforbundets engagement i Copenhagen Fintech, som blev etableret i 2015:

”Man har truffet det rigtige valg og taget fintech til sig i stedet for at forsøge at holde udviklingen fra livet. Det er med til at sikre fremtidsmulighederne for danske banker og fintech-virksomheder på et globalt marked - i stedet for at blive udkonkurreret og ædt”.

Tingene sker ikke af sig selv

Tingene sker ikke af sig selv, men hvis man vil, kan man ændre sine vilkår over en kort tidsperiode. Det har man villet, og det har man gjort, siger Jan Damsgaard, som sammenligner indsatsen for nye former for finansarbejdspladser med opskriften bag succesrige sportshold:

”Mange tror f.eks., at nordmænd har naturligt talent for vintersport, men Norge klarede sig faktisk elendigt ved vinter-OL før i tiden. Det ændrede sig, da man skabte et dedikeret miljø, som siden har ført til medaljeregn over de norske atleter”.

Udover at være aktiv partner i Copenhagen Fintech har Finansforbundet tidligere i år investeret 75 mio. kr. i venture-fonden Upfin, som udelukkende fokuserer på investering i fintech.

Forståelse for forretningsmuligheder

Danmark har flere fortrin, der også spiller positivt ind på jobudviklingen inden for fintech, konstaterer Jan Damsgaard:

”Vi har et meget lige samfund. Der er ingen berøringsangst mellem folk med forskellig status. Det har stor betydning for samarbejder om udvikling og innovation. Og så har vi en særlig næse for det kommercielle i Danmark. For nylig var jeg i Israel, som står meget stærkt, når det gælder teknologi, men de har slet ikke den samme forståelse for kommercielle forretningsmuligheder, som vi ser i dansk fintech”.

Med dygtighed - og lidt held – kan etablerede danske finansielle virksomheder komme til at spille en stor rolle på det europæiske marked for moderne finansielle løsninger, forudser CBS-professoren.

Alligevel er der ikke kun sol og skyfri himmel i fremtidsudsigterne:

”De store tech-giganter som Apple, Google og Meta udfordrer både de traditionelle banker og fintech-virksomhederne. Det samme gør nye bank- og betalingsløsninger, som er omkostningsfri for brugerne. Det vil tvinge andre finansielle virksomheder til at slanke deres forretning. Men så er det en fordel at have en stærk fintech-branche, som kan varsle, hvad der er i vente, og finde nye grene at bygge forretningsmodeller på, når de eksisterende bliver savet over”, siger Jan Damsgaard.

En anden udfordring for fintech i Danmark er en eklatant mangel på it-folk og udfordringer med at aflønne it-professionelle fra udlandet, så de kan få arbejdstilladelse.