De første er allerede kommet i job

Selvom det ambitiøse projekt for ledige +50 år mellem Finansforbundet og FTFa først lige er begyndt, har det allerede givet resultater. 18 ud af 59 er kommet i arbejde

15. mar. 2022

Der har været afholdt workshops, personlige samtaler og møder i netværksgrupper på begge sidder af Storebælt i det ambitiøse projekt ”Udsyn og ambitioner”, der skal hjælpe ledige +50 år i job. Et samarbejde mellem Finansforbundet og FTFa har efter kun få uger har givet resultater. 18 ud af 59 deltagere er nemlig kommet i job. Det overrasker og vækker glæde hos projektleder fra FTFa Svetlana Vinogradova, der tror, at en del af forklaringen givetvis skal findes i den i øjeblikkeligt meget store efterspørgsel på arbejdskraft, men også at projektet har sat et hurtigt aftryk:

”Forskningen og vores erfaringer viser jo at ledighed meget hurtigt fører til, at man mister troen på sig selv. Her har nogle måske kun haft brug for et lille kærligt skub gennem projektet og mødet med andre ledige for at få en anden positiv tilgang til at søge job. Jobsøgning handler jo i høj grad også om, hvor du er mentalt og hvad du udstråler”.

Ønsker opkvalificering

Svetlana Vinogradova har endnu ikke et præcist overblik over, hvor og i hvilke typer job de ledige er kommet i. Men efter af have haft samtaler med alle deltagerne øst for Storebælt har hun dannet sig et klart billede om, hvem de ledige er:

”Deltagerne kommer primært fra banksektoren og er ofte nogle, der har arbejdet 15-35 år samme sted. Ni ud af ti oplever, at alderen er deres største problem i forhold til at få et job. Desuden har mange ikke fået en løbende efteruddannelse gennem årene, og mere end halvdelen tror, at en øget efteruddannelse vil kunne hjælpe dem i job”, siger hun og uddyber:

”Faktisk er opkvalificering et meget vigtigt tema for deltagerne, og størstedelen er meget åbne og klar til at få opdateret deres kundskaber. Selv om mange gerne vil blive i finanssektoren er de samtidig åbne overfor, at de måske skal skifte til noget helt andet, hvis det kan bringe dem i job. De er så til gengæld meget usikre på, hvad det helt andet i så fald kan være”, siger hun.

Er du interesseret i at komme med på et af de næste hold i projektet ”Udsyn og ambitioner”, så skynd dig at sende en mail Svetlana Vinogradova på: udsynambition@ftfa.dk