Bankkunder forlanger bæredygtighed

Mere end hver tredje er parat til at skifte bank, hvis de ikke oplever deres nuværende tilstrækkelig klimabevidst. Det viser en ny undersøgelse, som på flere parametre afdækker øget bevidsthed om bæredygtighed hos forbrugerne.

11. jan. 2022

Bankkunder i stort tal erklærer sig parate til at handle og finde et nyt pengeinstitut, hvis de ikke vurderer, at deres nuværende tager klimaet tilstrækkeligt alvorligt.

Om det er tilfældet, vil mange af kunderne angiveligt snart gå i gang med at undersøge. Næsten fire ud af ti bankkunder forventer ifølge en ny undersøgelse at tage deres pengeinstituts klimabevidsthed op til vurdering indenfor det kommende år.

Blandt disse klimaopmærksomme bankkunder vil otte ud af ti være parat til at skifte pengeinstitut, hvis de ikke føler sig overbevist om, at bæredygtigheden prioriteres tilstrækkeligt.

Bæredygtighed udløser køb

Undersøgelsen - der er gennemført af konsulenthuset Simon-Kucher & Partners og omfatter godt 10.000 forbrugere, heraf knap 800 danske - viser også, at bæredygtighed er et centralt købskriterium for mange. Over 40 procent af forbrugerne har således bæredygtigheden med i overvejelserne, før de køber ydelser af virksomheder i den finansielle sektor.

Det vurderes af konsulenterne bag undersøgelsen at være en relativ høj andel, når man tager i betragtning, at det kan virke mindre tilgængeligt at vælge bæredygtigt i banken eller pensionsselskabet i sammenligning med bæredygtige valg ved køb af madvarer og tøj.

Efterspørgslen på flere bæredygtige produkter og rådgivning vil stige, og hvis man som finansiel virksomhed vil holde på og vinde kunder, er der ingen vej uden om fokus på det bæredygtige, siger Morten Kaae Sørensen, partner og head of financial services i Norden i Simon-Kucher & Partners.

”Hvis forbrugerne ikke kan få tilstrækkeligt kompetent rådgivning i de traditionelle banker, vil der med sikkerhed opstå alternative udbydere, der vil udfordre den finansielle sektor alene i kraft af deres fokus på bæredygtighed. Bankerne vil dermed blive udfordret af både forbrugere og nye konkurrenter”.

Anden udfordring

Den holdning deler Finansforbundets næstformand, Michael Budolfsen, ikke:

”Netop i finanssektoren er rådgivernes faglighed og den personlige rådgivning den bedste garanti for, at kunderne kan investere bæredygtigt. Det tror jeg simpelthen ikke, der er nogen, der kan konkurrere med. Så det er helt op til finanssektoren selv, om man vil spille på den bane”.

Den største udfordring her og nu ser han et andet sted:

”Der skal være øget transparens om virksomheders bæredygtighed. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi får taksonomierne på plads”, siger Michael Budolfsen.

For når taksonomierne - EU-klassificeringssystem for bæredygtige aktiviteter – er helt på plads, vil virksomhederne komme til at rapportere på alle de såkaldte ESG-parametre, som både handler om miljø, sociale forhold og god selskabsledelse. Dermed vil det blive nemmere at afgøre, hvor bæredygtig en virksomhed er, påpeger næstformanden.