Wall Street kaster sig over Kina

Kina har slået dørene op for udenlandske formueforvaltere, der har fået licens til at indgå partnerskaber med de største statsejede kinesiske banker - og adgang til deres hundredvis af millioner af kunder.

15. jun. 2021

Verdens største banker og formueforvaltere er ved at kaste sig frådende over Kina, der for alvor har ændret reglerne for udenlandsk adgang til at sælge finansprodukter til landets bankkunder.

Det sker efter liberalisering af landets finansmarkeder, der først og fremmest har givet Wall Streets største spillere adgang til partnerskaber med Kinas statsejede banker og deres enorme kundeporteføljer.

Investeringsbanken Goldman Sachs har eksempelvis fået tilladelse til at indgå partnerskab med Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) - verdens største bank målt på aktiver - der har 680 millioner kunder. Mere end det dobbelte af USA' befolkning.

De to parter har etableret et joint venture, ejet 51 procent af den af amerikanske investeringsbank og 49 procent af ICBC, som skal tilbyde formueforvaltning til de kinesiske bankkunder, der har masser af penge at investere.

Stribe af partnerskaber

Derudover har verdens største formueforvalter, BlackRock, indgået et lignende samarbejde med China Construction Bank, franske Amundi med Bank of China og britiske Schroders med Bank of Communications. Desuden vil JP Morgan købe 10 procent af China Merchant Banks afdeling for velhavere.

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Boston Consulting Group og China Everbright Bank var alene markedet for formueforvaltning i Kina på 116 billioner kroner i 2020, en stigning på 10 procent i forhold til året før.

I et bredere perspektiv vurderer Goldman Sachs, at kinesiske husholdninger alt i alt vil have 430 billioner "investerbare aktiver" i 2030.

De globale finansvirksomheder ser med andre ord Kina som et enormt vækstmarked, som især amerikanske finansvirksomheder - med støtte fra tidligere præsident Donald Trump - længe har presset på for at få mere adgang til.

Tikkende pensionsbombe

En af grundene til, at myndighederne har smækket dørene op på vid gab for udenlandske virksomheder til det ellers stramt regulerede kinesiske marked er bekymring for en tikkende aldersbombe.

Mens mange kinesere er gode til at spare op, foregår det ofte gennem spekulative boligkøb, hvilket har ført til boligbobler. Goldman Sachs vurderer, at 60 procent af kinesiske husholdningers samlede aktiver lå i ejendomme og 24 procent i kontanter og indskud på bankkonti.

Det vil myndighederne gerne lave om på. I stedet er ideen at den almindelige kineser skal have adgang til mere sofistikerede - og reglementerede - investeringsprodukter, som de statsejede banker har haft svært ved at tilbyde.

Knap 20 globale investeringsfonde

Udover at tilbyde formueforvaltning til bankkunder via de statsejede kinesiske banker, har myndighederne nemlig også lukket op for at udenlandske finansvirksomheder kan etablere 100 procent selvejede investeringsfonde.

I fredags kunne BlackRock således meddele, at man har fået tilladelse til at gå ind på markedet for investeringsforeninger, og den amerikanske gigant står dermed til at blive den første globale udbyder af egne investeringsforeninger på det kinesiske marked.

I alt er knap 20 globale investorer ved at etablere lignende investeringsfonde ifølge en optælling foretaget af magasinet The Economist.

"Kina tager betydelige skridt for at åbne sine finansielle markeder. Vi ser frem til at dele vores globale investeringsekspertise og tilbyde mere differentierede investeringsløsninger til kinesiske investorer", siger BlackRock bestyrelsesformand og topchef Larry Fink.

Risiko for regelændring

Engagementet i Kina er dog ikke uden risici for de udenlandske finansvirksomheder, fordi reglerne kan ændre sig fra den ene dag til den anden, advarer eksperter.

For eksempel risikerer de udenlandske finansvirksomheder at få svært ved at føre overskud ud af Kina, hvis de falder i unåde hos myndighederne i Kina, hvor der er kapitalkontrol.

"Når du går ind på et andet marked, er du i høj grad prisgivet de lokale tilsynsmyndigheder", siger Richard Gray fra konsulentfirmaet EY til Financial Times. "Når du ikke er en del af klubben, er der intet politisk skjold mod tilsynsmyndigheder, der regulerer dig hårdere end nogle af de lokale spillere".