Ros til sektorens indsats for bæredygtighed

Klimaminister Dan Jørgensen (S) erklærer sig imponeret af finanssektoren, der fik masser af ros på Finans Danmark morgenbrief forleden. Finansforbundets initiativ til at uddanne rådgivere i bæredygtighed blev også fremhævet på mødet.

13. apr. 2021
2 min

”Det er ret imponerende, hvad der foregår i finanssektoren i disse år. I skal have stor tak for jeres forståelse for klimaet”.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) fedtede ikke med anerkendelsen, da han forleden talte på Finans Danmarks digitale morgenbrief om sektorens rolle i den bæredygtige omstilling.

Dermed kvitterede han blandt andet for sektorens vilje til at lægge penge, tid og entusiasme i det bæredygtige, tage initiativer, udvikle nye produkter og indgå i regeringens klimapartnerskab.

Det er første gang, der gøres status over finanssektorens indsats i forhold til det bæredygtige, og at sektoren har været lydhør, kunne Birgitte Søgaard Holm, direktør for investering og opsparing i Finans Danmark, dokumentere:

”Det pibler frem med grønne produkter”, konstaterede hun og fortalte, at otte ud af ti af interesseorganisationens medlemmer har lanceret grønne produktet – fx grønne billån.

Rådgivere skal uddannes

De nye produkter kræver, at rådgiverne bliver klædt på til at forklare kunderne, hvad fordelene ved de bæredygtige valg er. Det initiativ, som Finansforbundet har taget på den bane, blev også fremhævet. Det drejer sig om et pilotprojekt, der i første omgang retter sig mod erhvervsrådgivere, og bag projektet står også Finanssektorens Uddannelsescenter og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, ligesom Finans Danmark og Lokale Pengeinstitutter bakker op.

Birgitte Søgaard Holm talte også varmt om den model til at opgøre CO2-udledning, som Finans Danmark er med til at udvikle. Den skal sikre at der er et fælles sprog og metode på tværs af private og offentlige aktører herhjemme.

”Når der styres efter samme kompas, er det lettere at nå mål for reduktion”.

Husk lige ladestandere

Anders Eldrup, der stod i spidsen for det tidsbegrænsede Forum for Bæredygtig Finans under Finans Danmark- et arbejde, der resulterede i tyve anbefalinger til bæredygtig acceleration i sektoren - var såkaldt ’mandagstræner’ ved mødet.

Han havde dog ikke meget kritik af indsatsen siden han tjekkede ud, men sagde, at sektoren kan ranke ryggen og være stolte over at være ”helt fremme i vognen” i EU-regi og se frem til at prale af egen indsats rundt om i verden

”Vi kom med bøvlede og genstridige forslag til sektoren, men ingen har sunget melodien om, at det var for dyrt eller ikke var muligt. Der er virkelig blevet arbejdet igennem for at følge anbefalingerne”.

Han understregede sektorens betydning bredt i samfundet – for nok er sektoren i sig selv ikke den store CO2 synder, men den har stor indflydelse på andre aktørers valg:

”Når man sidder på pengekassen, lytter andre. Derfor må man ikke undervurdere sektorens rolle, den er helt afgørende”.

Kun en enkelt hip havde han, i form af en meget konkret opfordring. Anders Eldrup har også siddet som formand for elbilskommissionen og mente, at der er en simpel mulighed for på en gang at skubbe til den bæredygtige udvikling, gøre noget godt for imaget og skabe værdi for medarbejderne:

”Opsæt flere ladestandere til elbiler foran de store arbejdspladser. Det viser, om man er med og har omstillet sig til den nye verden”.