Reformudspil giver boost til senkarriere

”Selvom det ikke er de store hegnspæle, udspillet rykker, er retningen rigtig”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen om regeringens forslag om at forhøje den skattefri seniorpræmie for folk, der arbejder et år eller to længere end folkepensionsalderen.

14. sep. 2021

10.500 personer forventer regeringen at øge det såkaldte arbejdsudbud med i det reformudspil ”Danmark kan mere 1”, som blev fremlagt forleden. Det er samme antal, som regeringen med sin såkaldte Arne-pension, trak ud af arbejdsmarkedet med ret til tidlig tilbagetrækning for et år siden.

Finansforbundets formand Kent Petersen er glad for, at reformudspillet lægger op til at forhøje den skattefri seniorpræmie til 65.000 kroner i første år og 35.000 kroner i andet år for folk, der arbejder længere end folkepensionsalderen.

”Regeringen lægger med andre ord op til at skabe økonomiske incitamenter for seniorerne til at fortsætte karrieren ud over pensionsalderen. Og selvom det ikke er de store hegnspæle, udspillet rykker på det her området, er retningen rigtig”, siger Kent Petersen.

Finansforbundet har meget fokus på, at det gøres attraktivt at blive på arbejdsmarkedet i en senkarriere på en måde, der er meningsfuld for den enkelte og samtidig værdifuld for virksomhed og samfund.

”Seniorerne fylder i dag alt for meget i ledighedsstatistikkerne – især i statistikkerne for langtidsledighed. Og det er en farlig udvikling, når pensionsalderen samtidig stiger gradvist”, siger Kent Petersen og opfordrer til, at der gøres op med selve kulturen på arbejdsmarkedet.

”Vi kan ikke fra politisk side blive ved med at forhøje danskernes tilbagetrækningsalder, uden at vi samtidig arbejder for et arbejdsmarked, der er åbent og attraktivt for netop gruppen af ældre medarbejdere. Det er ikke nok, at incitamenterne bliver forbedret, det kræver også at der er et reelt arbejdsmarked for personer over 60. Det skal vi have taget fat på, men for nuværende er regeringens udspil som sagt et skridt i den rigtige retning”.

Regeringens reformudspil lægger blandt andet også op til, at dimittender uden børn skal have færre dagpenge, at dagpengesatsen for de tre første måneders ledighed kan hæves med 5.000 kroner om måneden, og at skatten på aktiegevinster hæves. Den kommende tid forhandler regeringen med oppositionspartierne om reformudspillet.
Læs mere om reformudspillet på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside her.