Ny uddannelse i bæredygtig finans er rettidig omhu

”Vi tror fuldt og fast på, at kompetencer inden for bæredygtig finans og rådgivning vil være meget efterspurgte fremover”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen om det pilotprojekt, forbundet har taget initiativ til, hvor 25 erhvervsrådgivere klædes på til at rådgive virksomheder om bæredygtige tiltag.

30. mar. 2021

(Artiklen er opdateret tirsdag kl. 11.45 med antal erhvervsrådgivere, der deltager i projektet)

I de kommende måneder deltager 25 erhvervsrådgivere fra en række pengeinstitutter i et pilotprojekt, hvor de efteruddannes i at rådgive virksomheder i bæredygtig omstilling.

Finansforbundet er initiativtager til projektet, der er udviklet i samarbejde med Finanssektorens Uddannelsescenter og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, og som bakkes op af brancheorganisationerne Finans Danmark og Lokale Pengeinstitutter.

”Det er rettidig omhu at få belyst kompetencebehovet i bæredygtig finans. Vi står over for en stor forandring af erhvervslivet i bæredygtig retning i de kommende år, og her vil den finansielle sektor spille en nøglerolle. Derfor skal erhvervsrådgivernes faglighed inden for bæredygtighed udvikles, så de er klar til at rådgive erhvervskunderne”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

Nyt forretningsområde på sigt

Parterne bag projektet vurderer, at det især er de mange små og mellemstore virksomheder (SMV’erne), der kan have et særligt behov for hjælp fra deres personlige erhvervsrådgiver for at gøre bæredygtig omstilling til en mere konkret og håndterbar disciplin i det daglige.

Hvis uddannelsesforløbet for erhvervsrådgivere bliver en succes, kan Kent Petersen godt forestille sig, at andre rådgivere i pengeinstitutterne også skal tilbydes efteruddannelse i bæredygtighed.

”Vi tror fuldt og fast på, at kompetencer inden for bæredygtig finans og rådgivning vil være meget efterspurgte fremover, og at medarbejderne er de afgørende spillere i forhold til at drive de finansielle virksomheders bidrag fremad”, siger Kent Petersen med henvisning til at bæredygtig rådgivning kan blive et nyt forretningsområde for sektoren.

Siden Finansforbundet udsendte en pressemeddelelse om projektet i sidste uge, har man modtaget mange positive reaktioner på de sociale medier.

”Vi viser med projektet her, at sektoren gerne vil bidrage til den bæredygtige omstilling af samfundet, hvilket er et vigtigt budskab at få ud”, mener formanden for Finansforbundet.

Pilotprojektet løber af stablen fra maj til september. Erhvervsrådgiverne modtager praksis- og case-orienteret uddannelse, som Finanssektorens Uddannelsescenter tilrettelægger, så det er relevant i forhold til erhvervsrådgiverens rådgivningssituationer med kunder. Interessen for at deltage i pilotprojektet er stor, og der er venteliste for erhvervsrådgivere, som ønsker at tage uddannelsen.