Nu slutter Corona-pandemien officielt

Finansforbundets og FA’s Corona-aftale og tilhørende rejseprotokollat er udløbet, men parterne holder øje med udviklingen, så man kan gribe ind med nye særaftaler, hvis smittespredning gør det nødvendigt.

3. sep. 2021

1. august 2021 udløb Finansforbundet Corona-aftale og tilhørende rejseprotokollat med FA. Det skyldtes, at restriktionerne vedrørende fremmøde på arbejdspladser blev ophævet denne dato. Efterfølgende er der sket yderligere lempelser i restriktioner, og den 10. september er Covid-19 ikke længere en samfunds kritisk sygdom, hvorfor pandemien officielt slutter næste fredag.

Det betyder, at vi forventer at vende tilbage til normal retsstilling vedrørende fravær, barns sygdom osv. på denne dato. Der er imidlertid risiko for en forøget smittespredning i forbindelse med efterårets komme og det forhold, at mange børn i den skolesøgende alder ikke er vaccineret. Samtidig er det uvist, hvordan reglerne for nærkontakt i denne gruppe vil blive ændret i takt med at pandemien slutter.

Finansforbundet og FA holder øje med udviklingen, og såfremt der måtte opstå et pres på vores medlemmer for at holde raske børn hjemme, fordi de har været i nærkontakt med en smittet person, vil Finansforbundet indlede forhandlinger med FA blandt andet med henblik på at muliggøre fravær til pasning af det ”raske” barn.

Indtil da henviser vi til FH’s vejledning om Covid-19 her.

På mange af vores virksomheder er der indgået aftaler om hjemmearbejde. Indtil vi indgår nye aftaler med FA om Corona, opfordrer vi til, at I finder en løsning inden for rammerne af disse aftaler. Hvis det ikke er muligt at finde en løsning med jeres leder, opfordrer vi jer til at kontakte Finansforbundet.